Železničná stanica Nové Zámky je hlavná železničná stanica v Nových Zámkoch.
Prvú skúšobnú jazdu rušňom ARAD absolvovali na traťovom úseku Bratislava- Železničná stanica Nové Zámky v novembri 1850. Následne otvorili železničnú prevádzku cez Nové Zámky na trati Viedeň- Bratislava- Štúrovo- Pešť 16. decembra 1850.
Vybudovaním tratí do Komáromu, Prievidze, Zvolena a Zlatých Moraviec vznikol dôležitý dopravný uzol, cez ktorý prechádza okrem dopravy smerom do Budapešti aj prevažná časť dopravy na stredné Slovensko.
Postupne tu vybudovali 10 koľají, 4 nástupištia a technické i personálne zázemie pre železničný uzol nadregionálneho významu. Stanica leží na dvojkoľajnej elektrifikovanej trate Szob MÁV – Bratislava hlavná stanica, na jednokoľajnej elektrifikovanej trati Komárno – Nové Zámky, a na jednokoľajnej trati Nitrianske Pravno – Nové Zámky.
V roku 1959 sa objavil v Rušňovom depe Nové Zámky prvý motorový rušeň rady 211.0 a tento rok sa považuje za začiatok motorizácie železničnej dopravy v regióne Nové Zámky.
Železničná stanica Nové Zámky sa podobala na ostatné mestské stavby. Architektúra mestských železničných staníc nadväzuje na princípy klasicizmu svojou pravidelnou kompozičnou osnovou a symetrickou monumentálnou stavbou.
Presný dátum postavenia budovy Železničnej stanice v Nových Zámkoch sa síce nezachoval, ale už v roku 1863 ju nazývajú „ozdobou mesta“.
Všetky budovy železničného uzla boli počas druhej svetovej vojny úplne zničené. Kobercové bombardovanie vyradilo z prevádzky celé rušňové depo. Podľa pamätnej knihy sa zachovala iba vodárenská veža.
V roku 1966 začali s rekonštrukciou železničnej stanice a rušňového depa v Nových Zámkoch, ktorú dokončili v roku 1974.
Koľajisko stanice s príslušnými zariadeniami je rozdelené na osobné koľajisko so štyrmi krytými ostrovnými nástupišťami, zriaďovacie koľajisko, odstavné koľajisko pre osobné vozne, opravovňu trakčného vedenia a rušňové depo. V stanici odbočujú viaceré vlečky.
Stanica Nové Zámky je vybavená reléovým zabezpečovacím zariadením s cestovým systémom.
Pre nastupovanie a vystupovanie cestujúcich slúžia štyri kryté vyvýšené nástupištia. Príchod a odchod z nástupíšť je podchodom, ktorý je spojený s vestibulom.
Na stanici je Zákaznícke centrum Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré poskytuje cestujúcim celé spektrum služieb.
Umiestnenie na trati: | ŽSR 130: Bratislava – Šurany;
Palárikovo – Štúrovo [Km 145,385] ŽSR 135: Nové Zámky – Komárno – Komárom MÁV [Km 35,384]
ŽSR 140: Nové Zámky – Prievidza |
Depo: | Nové Zámky |
Koľaje v objekte: | Dopravné: 32 Manipulačné: 7 Odstavné: 16
Ostatné: 10 |
Rozchod: | 1 435 mm |
Elektrifikácia: | 25 kV 50 Hz |
Služby: | autobusová zastávka, Zákaznícke centrum ZSSK , predaj cestovných lístkov, predaj medzinárodných cestovných lístkov, reštaurácia, občerstvenie, sociálne zariadenia |
Zdroj: wkipedia.org, vlaky.net, novezamkyfotoalbum.sk
Krome osobnich vlaku a rychliku v teto stanici zastavuji take vlaky kategorie Eurocity jedouci na trase Praha – Brno – Bratislava – Sturovo – Budapest.
Ve 20. stoleti sem jezdil motorovy rychlik jedouci po trase Brno – Veseli nad Moravou – Uhersky Brod – Bojkovice – Bylnice – Trencianska Tepla – Trencin – Banovce nad Bebravou – Chynorany – Topolcany – Luzianky – Nitra – Surany – Nove Zamky a zpet.
Akorat rychliky Bratislava – Zvolen se stanici Nove Zamky vyhybaji. Tyto rychliky vyuzivaji hlavni trat Bratislava – Nove Zamky – Sturovo pouze po stanici Palarikovo, kde prechazeji na spojku Palarikovo – Surany a odtud dale pokracuji smer Podhajska, Levice, Kozarovce, Nova Bana, Zarnovica, Ziar nad Hronom a Zvolen. Cestujici z Novych Zamku jedouci timto smerem tak musi jet osobnim vlakem do stanice Surany, kde prestoupi na nektery z uvedenych rychliku.