Železničná stanica Nové Zámky

530
3
ZDIEĽAŤ

Železničná stanica Nové Zámky  je hlavná železničná stanica v Nových Zámkoch.

Prvú skúšobnú jazdu rušňom ARAD absolvovali na traťovom úseku Bratislava- Železničná stanica Nové Zámky v novembri 1850. Následne otvorili železničnú prevádzku cez Nové Zámky na trati Viedeň- Bratislava- Štúrovo- Pešť 16. decembra 1850.

Vybudovaním tratí do Komáromu, Prievidze, Zvolena a Zlatých Moraviec vznikol dôležitý dopravný uzol, cez ktorý prechádza okrem dopravy smerom do Budapešti aj prevažná časť dopravy na stredné Slovensko.

Postupne tu vybudovali 10 koľají, 4 nástupištia a technické i personálne zázemie pre železničný uzol nadregionálneho významu. Stanica leží na dvojkoľajnej elektrifikovanej trate Szob MÁV – Bratislava hlavná stanica, na jednokoľajnej elektrifikovanej trati Komárno – Nové Zámky, a na jednokoľajnej trati Nitrianske Pravno – Nové Zámky.

V roku 1959 sa objavil v Rušňovom depe Nové Zámky prvý motorový rušeň rady 211.0 a tento rok sa považuje za  začiatok motorizácie železničnej dopravy v regióne Nové Zámky.

Železničná stanica Nové Zámky sa podobala na ostatné mestské stavby. Architektúra mestských železničných staníc nadväzuje na princípy klasicizmu svojou pravidelnou kompozičnou osnovou a symetrickou monumentálnou stavbou.

Presný dátum postavenia budovy Železničnej stanice v Nových Zámkoch sa síce nezachoval, ale už v roku 1863 ju nazývajú „ozdobou mesta“.

Všetky budovy železničného uzla boli počas druhej svetovej vojny úplne zničené. Kobercové bombardovanie vyradilo z prevádzky celé rušňové depo. Podľa pamätnej knihy sa zachovala iba vodárenská veža.

V roku 1966 začali s rekonštrukciou železničnej stanice a rušňového depa v Nových Zámkoch, ktorú dokončili v roku 1974.

Koľajisko stanice s príslušnými zariadeniami je rozdelené na osobné koľajisko so štyrmi krytými ostrovnými nástupišťami, zriaďovacie koľajisko, odstavné koľajisko pre osobné vozne, opravovňu trakčného vedenia a rušňové depo. V stanici odbočujú viaceré vlečky.

Stanica Nové Zámky je vybavená reléovým zabezpečovacím zariadením s cestovým systémom.

Pre nastupovanie a vystupovanie cestujúcich slúžia štyri kryté vyvýšené nástupištia. Príchod a odchod z nástupíšť je podchodom, ktorý je spojený s vestibulom.

Na stanici je Zákaznícke centrum Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré poskytuje cestujúcim celé spektrum služieb.

 

Umiestnenie na trati:  ŽSR 130: Bratislava – Šurany;

Palárikovo – Štúrovo [Km 145,385]
ŽSR 135: Nové Zámky – Komárno

– Komárom MÁV [Km 35,384]
ŽSR 140: Nové Zámky – Prievidza
ŽSR 150: Nové Zámky – Zvolen os. st.
ŽSR 151: Nové Zámky – Zlaté Moravce

Depo: Nové Zámky
Koľaje v objekte: Dopravné: 32   Manipulačné: 7   Odstavné: 16

Ostatné: 10

Rozchod: 1 435 mm
Elektrifikácia: 25 kV 50 Hz
Služby: autobusová zastávka, Zákaznícke centrum ZSSK , predaj cestovných lístkov, predaj medzinárodných cestovných lístkov, reštaurácia, občerstvenie, sociálne zariadenia

 

 

Zdroj: wkipedia.org, vlaky.net, novezamkyfotoalbum.sk

3 KOMENTÁRE

  1. Krome osobnich vlaku a rychliku v teto stanici zastavuji take vlaky kategorie Eurocity jedouci na trase Praha – Brno – Bratislava – Sturovo – Budapest.

  2. Ve 20. stoleti sem jezdil motorovy rychlik jedouci po trase Brno – Veseli nad Moravou – Uhersky Brod – Bojkovice – Bylnice – Trencianska Tepla – Trencin – Banovce nad Bebravou – Chynorany – Topolcany – Luzianky – Nitra – Surany – Nove Zamky a zpet.

  3. Akorat rychliky Bratislava – Zvolen se stanici Nove Zamky vyhybaji. Tyto rychliky vyuzivaji hlavni trat Bratislava – Nove Zamky – Sturovo pouze po stanici Palarikovo, kde prechazeji na spojku Palarikovo – Surany a odtud dale pokracuji smer Podhajska, Levice, Kozarovce, Nova Bana, Zarnovica, Ziar nad Hronom a Zvolen. Cestujici z Novych Zamku jedouci timto smerem tak musi jet osobnim vlakem do stanice Surany, kde prestoupi na nektery z uvedenych rychliku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ