Výmena rušňov a vozňov starších ako 10 rokov by stála 2,2 mld. eur

252
0

Bratislava 4. novembra (TASR) – Keby sa mali v osobnej vlakovej doprave na Slovensku vymeniť všetky rušne a vozne, ktoré sú staršie ako desať rokov, stálo by to 2,2 miliardy eur. V nedeľnej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to zdôraznil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). 

S niektorými výhradami voči železničnej doprave podľa vlastných slov súhlasí, niektoré môže dať preveriť, ale nemyslí si, že by sa stav rapídne zhoršoval. „To nie je pravda, lebo v tom prípade by sme nemohli každé ráno poslať o 300 vlakových súprav viac,“ uviedol šéf rezortu dopravy.

Opozičný poslanec hnutia OĽaNO Ján Marosz a Érsekov oponent v diskusii si však myslí, že toľko meškaní vlakov ako v súčasnosti nikdy nebolo. Podľa neho je problém na železnici vypuklý, veľmi nekvalitná je údržba železničných tratí a upozorňuje aj na zlé zásobovanie náhradnými dielmi. Podľa poslanca chýbajú napríklad výhybky.

Érsek reagoval, že ak sú takéto problémy, tak o nich nevie a takúto informáciu si musí overiť. Stav na železnici treba podľa jeho slov zlepšovať postupne. Čo sa týka infraštruktúry, teda koľajníc, je podľa ministra potrebné opravovať trate, ktoré sú. A rovnako je podľa neho nutné postupne dopĺňať vozový park v osobnej doprave novými vlakmi.

Diskutujúci sa okrem iného venovali aj téme financovania ciest prvej triedy. Podľa poslanca Marosza smeruje do tejto oblasti každoročne z rozpočtu málo peňazí, pritom 40 % ciest prvej triedy je v zlom stave. Skrytý dlh na tieto cesty tak bude podľa neho narastať.

Minister Érsek však doplnil, že na tieto cesty by malo ísť najbližšie štyri roky dodatočných 200 miliónov eur. Teda každý rok 50 miliónov eur. Podľa Marosza tieto prostriedky v návrhu rozpočtu na budúci rok nevidno. „To sú zase len sľuby. Obávam sa, že tie peniaze neprídu,“ dodal.

Čo sa týka rozpočtu ministerstva dopravy, Érsek tiež avizoval, že rezort má pripravenú rezervu vo výške 150 miliónov eur. Financie z nej by mohli smerovať na projekty, ktoré nebude možné financovať z eurofondov. Ale zároveň by sa mali do oblasti dopravy presunúť aj eurofondy z iných rezortov, ktoré ich nedokážu vyčerpať. Érsek avizoval, že by mohlo ísť o sumu približne 150 miliónov eur.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.