Trať ŽSR 173 Margecany – Červená Skala

7240
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku REX 780 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

Radenie vlaku

Rušeň 757 + 2x osobný vozeň Bee + vozeň BDsee + osobný vozeň Bee

Železničná trať Červená Skala – Margecany (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 173) je jednokoľajná neelektrifikovaná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Červenú Skalu a Margecany. Je súčasťou prepojenia Zvolen – Banská Bystrica – Margecany – Košice.

Ma_CS2

Číslo trate: ŽSR 173
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Margecany- Červená Skala
Rozchod: 1435 mm

Ma_CS1

História trate

Trať, ktorá je súčasťou tzv. stredoslovenskej transverzály mala prepojiť Košicko-bohumínsku železnicu s dôležitým dopravným uzlom Zvolen údolím Hnilca. K budovaniu sa pristúpilo v medzivojnovom období, kedy existujúca (vtedy stále zväčša jednokoľajná) Košicko-bohumínska železnica už kapacitne nepostačovala.
V úseku Margecany – Gelnica – Mníšek nad Hnilcom bola vybudovaná a 31. decembra 1884 sprevádzkovaná železnica, ktorá končila v Smolníckej Hute. Pôvodne plánovaná úzkorozchodná (rozchod 1 000 mm) trať bola vybudovaná len v úseku Gelnica – Smolnícka Huta (25,510 km), úsek Margecany – Gelnica (7,529 km) mal normálny rozchod.

Ma_CS3

Výstavba trate

Napriek tomu, že výber trasy a rozhodnutie o budovaní spojenia prebehli v rokoch 1919 a 1920, prepojenie Červenej Skaly a Margecian sa začalo budovať až 31. mája 1931. Práce boli poznačené svetovou hospodárskou krízou, čo predlžovalo čas výstavby. Po dokončení prepojenia Handlovej a Hornej Štubne sa technika i pracovníci mohli presunúť na stavbu novej trate. V existujúcom úseku s normálnym rozchodom boli vykonané len potrebné úpravy, pôvodne úzkorozchodný úsek Gelnica – Mníšek nad Hnilcom bol prestavaný a zvyšná časť po Červenú Skalu sa budovala úplne.
Výstavba trate v úzkom údolí bola náročná a vyžiadala si vybudovanie množstva zárezov, násypov i 6 mostov s rozpätím viac ako 10 m. Práve na neexistujúcom úseku v okolí Telgártu bolo nutné vybudovať najnáročnejšie stavby, vrátane 281 mostných objektov (najväčším je viadukt pri Telgárte s hlavným oblúkom s rozpätím 32 m) a 9 tunelov s celkovou dĺžkou 3 800 m. Technicky zaujímavá je tzv. Telgártska slučka – špirálový tunel o polomere 400 m s dĺžkou 1 239 m, ktorý rieši nárast výšky o 31 m v stúpaní do sedla Besník.

Otváranie úsekov trate

• 1. októbra 1933 – otvorený úsek Červená Skala – Telgárt
• 28. septembra 1934 – otvorený úsek Telgárt – Dobšinská ľadová jaskyňa
• 26. júla 1936 – otvorený úsek Mníšek nad Hnilcom – Mlynky

Objekty na trati
• Telgártsky tunel – špirálovitý tunel s dĺžkou 1239,4 m
• Hronský tunel – dlhý 250 m
• Besnický tunel – vrcholový tunel s dĺžkou 848 m, v ktorom dosahuje trať najvyššie položené miesto normálnerozchodnej siete (955,5 m n. m.)
• Telgártsky viadukt – je 86,2 m dlhá a 22 m vysoká železobetónová konštrukcia
• Chramošský viadukt – kamenný, 112,6 m dlhý a 18 m vysoký objekt

Vernar

Stanice na trati

Margecany
Jaklovce
Žakarovce
Gelnica
Gelnica mesto
Gelnica zastávka
Prakovce zastávka
Prakovce
Helcmanovce
Mníšek nad Hnilcom
Švedlár zastávka
Švedlár
Stará Voda
Nálepkovo
Tretí Hámor
Nálepkovo – Peklisko
Hnilec
Sykavka
Rakovec
Mlynky zastávka
Mlynky
Dedinky
Stratená
Dobšinská Ľadová Jaskyňa
Vernár
Telgárt penzión
Telgárt
Červená Skala

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.