Trať ŽSR 191 Michaľany- Humenné

298
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku v motorovom vozni radu 812 v osobnom vlaku Os 8933 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. a v medzištátnom vlaku EN 443.

Radenie vlaku EN 443

Rušeň 350 + lôžkový vozeň WLABm + osobný vozeň B10nouz + lehátkový vozeň Bcmz + lôžkový vozeň WLABmz + 2x lôžkový vozeň WLABmee + lehátkový vozeň Bcmz + osobný/služobný vozeň Bdghmeer + osobný vozeň Bmz + 3 x lôžkový vozeň WLABmee + 2x vozeň na prepravu vozidiel DDm

O trati

Železničná trať Michaľany – Łupków (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 191) je elektrifikovaná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Michaľany pri Trebišove a poľský Łupków cez Humenné.

Číslo trate: ŽSR 191
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Michaľany – Medzilaborce – Lupków (PKP)
Otvorenie trate: 1871 – 1874
Rozchod: 1 435 mm  

História trate

Rakúsko-Uhorsko malo veľký záujem dopravne prepojiť Halič s južnými regiónmi monarchie. Už v roku 1870 sa preto začala budovať trať Michaľany – Humenné – Lupkovský priesmyk – Halič, ktorá sa cez Sátoraljaújhely napájala na Tiskú železnicu.

Prvý úsek Michaľany – Humenné bol dokončený 25. decembra 1871, čím sa na železničnú trať napojil i Trebišov, Michalovce a Strážske.

Druhý úsek priviedol 12. júna 1873 železnicu do Medzilaboriec, odkiaľ pokračovala náročným úsekom cez Lupkovský priesmyk do Łupkówa. Tretí úsek so 416 m dlhým Lupkovským tunelom bol sprevádzkovaný 31. mája 1874 a umožnil rýchle a pohodlné spojenie hlavných centier s okrajovým regiónom Uhorska.

O strategickom význame trate do Przemyśla napovedá i zdvojkoľajnenie, ktoré bolo v roku 1888 dokončené na celom úseku. Po rozpade Rakúsko-Uhorska a vzniku nástupníckych štátov klesol význam spojenia i doprava na trati. Zánik druhej koľaje nastal počas hospodárskej krízy v roku 1932.

Úsek trate medzi Michaľanmi a Bánovcami nad Ondavou bol v roku 1990 elektrifikovaný.

V máji 2015 bola na úseku Trebišov-Bánovce nad Ondavou naplánovaná výluka z dôvodu náhrady „zlého a nevyhovujúceho technického stavu železničného zvršku a spodku“ medzi 20,737 a km 24,707 v celkovej dĺžke 3970 metrov. V júli 2015 bola ukončená modernizácia ktorá „bola vykonaná na jednokoľajovom elektrifikovanom traťovom úseku ŽST Trebišov – Výhybňa Hrinište, kde bolo v minulosti prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti na 80 a 60 kilometrov za hodinu (km/h), a to pre deformáciu smerovej a výškovej polohy koľaje“. V dĺžke 3,97 km bol opravený železničný spodok a vykonané ďalšie úpravy vrátane trakčného vedenia. Celá rekonštrukcia stála približne 2,4 mil €. Trať je tak prispôsobená rýchlosti 100 km/h.

V novembri 2015 bola plánovaná elektrifikácia úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné.

V roku 2017 ZSSK sezónne obnovila dopravu na tejto trati v úseku Medzilaborce – Łupków v termíne od 1. júla do 3. septembra 2 pármi vlakov premávajúcimi v sobotu a v nedeľu. Poľské súpravy premávajú s poľským personálom z miest Sanok a Rzeszów.

Stanice a zastávky na trati

  • Michaľany– križovatka s traťou 190 (Košice – Čierna nad Tisou)
  • Lastovce
  • Veľaty
  • Stanča
  • Úpor
  • Trebišov- križovatka s traťou 192 (Trebišov – Vranov nad Topľou)
  • Bánovce nad Ondavou- križovatka s traťou 195 (Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany)
  • Laškovce
  • Michalovcezastávka
  • Michalovce
  • Petrovce nad Laborcom
  • Nacina Ves
  • Pusté Čemerné
  • Strážske- križovatka s traťou 193 (Prešov – Humenné)
  • Brekov
  • Humenné– križovatka s traťou 196 (Humenné – Stakčín) a 193 (Prešov – Humenné)

 

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ