Jazda v osobnom vlaku v trojčlánkovej motorovej jednotke radu 861 v osobnom vlaku Os 8964 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.
O trati
Železničná trať Michaľany – Łupków (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 191) je elektrifikovaná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Michaľany pri Trebišove a poľský Łupków cez Humenné.
Číslo trate: | ŽSR – 191 |
Správca: | Železnice Slovenskej republiky |
Trasa: | Lupków (PKP)- Medzilaborce – Humenné |
Otvorenie trate: | 1871 – 1874 |
Rozchod: | 1 435 mm |
História trate
Rakúsko-Uhorsko malo veľký záujem dopravne prepojiť Halič s južnými regiónmi monarchie. Už v roku 1870 sa preto začala budovať trať Michaľany – Humenné – Lupkovský priesmyk – Halič, ktorá sa cez Sátoraljaújhely napájala na Tiskú železnicu.
Prvý úsek Michaľany – Humennébol dokončený 25. decembra 1871, čím sa na železničnú trať napojil i Trebišov, Michalovce a Strážske.
Druhý úsek priviedol 12. júna 1873 železnicu do Medzilaboriec, odkiaľ pokračovala náročným úsekom cez Lupkovský priesmyk do Łupkówa. Tretí úsek so 416 m dlhým Lupkovským tunelom bol sprevádzkovaný 31. mája 1874 a umožnil rýchle a pohodlné spojenie hlavných centier s okrajovým regiónom Uhorska.
O strategickom význame trate do Przemyśla napovedá i zdvojkoľajnenie, ktoré bolo v roku 1888 dokončené na celom úseku. Po rozpade Rakúsko-Uhorska a vzniku nástupníckych štátov klesol význam spojenia i doprava na trati. Zánik druhej koľaje nastal počas hospodárskej krízy v roku 1932.
Úsek trate medzi Michaľanmi a Bánovcami nad Ondavou bol v roku 1990 elektrifikovaný.
V máji 2015 bola na úseku Trebišov-Bánovce nad Ondavou naplánovaná výluka z dôvodu náhrady „zlého a nevyhovujúceho technického stavu železničného zvršku a spodku“ medzi 20,737 a km 24,707 v celkovej dĺžke 3970 metrov. V júli 2015 bola ukončená modernizácia ktorá „bola vykonaná na jednokoľajovom elektrifikovanom traťovom úseku ŽST Trebišov – Výhybňa Hrinište, kde bolo v minulosti prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti na 80 a 60 kilometrov za hodinu (km/h), a to pre deformáciu smerovej a výškovej polohy koľaje“. V dĺžke 3,97 km bol opravený železničný spodok a vykonané ďalšie úpravy vrátane trakčného vedenia. Celá rekonštrukcia stála približne 2,4 mil €. Trať je tak prispôsobená rýchlosti 100 km/h.
V novembri 2015 bola plánovaná elektrifikácia úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné.
V roku 2017 ZSSK sezónne obnovila dopravu na tejto trati v úseku Medzilaborce – Łupków v termíne od 1. júla do 3. septembra 2 pármi vlakov premávajúcimi v sobotu a v nedeľu. Poľské súpravy premávajú s poľským personálom z miest Sanok a Rzeszów.
Stanice a zastávky na trati
- Medzilaborce mesto
- Medzilaborce
- Krásny Brod
- Monastyr
- Sukov
- Vyšné Čabiny
- Nižné Čabiny
- Volica
- Radvaň nad Laborcom
- Hrabovec nad Laborcom
- Zbudské Dlhé
- Koškovce
- Hankovce
- Ľubiša
- Udavské
- Kochanovce
- Humenné mesto
- Humenné – križovatka s traťou 196 (Humenné – Stakčín) a 193 (Prešov – Humenné)
Hezká projížďka po hezké východoslovenské trati. Do Medzilaborců ještě v 90. letech zajížděl rychlík Laborec z Prahy. Dnes sem zajíždějí jen osobní vlaky. Jinak by určitě stálo za to natočit pokračování tratě z Medzilaborců do Lupkova.