Jazda v motorovej jednotke radu 840 regionálneho rýchlika RR 8361 Tatry Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.
O trati
Železničná trať Poprad-Tatry – Plaveč (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 185) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Poprad a Plaveč cez Kežmarok.
Číslo trate: ŽSR – 185
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Poprad-Tatry – Plaveč
Rozchod: 1 435 mm
Z histórie
Postavením Košicko-bohumínskej železnice sa začalo úsilie okolitých regiónov o získanie povolení na výstavbu tratí. V 80. rokoch 19. storočia tak vzniklo niekoľko nových tratí i na Spiši. Po získaní povolenia začala aj výstavba trate z Popradu cez Kežmarok do Spišskej Belej.
Napriek prvotnej nespokojnosti s trasovaním pri Spišskej Belej a nedôvere obyvateľov s využitím železnice sa po 13,2 km dlhej trati po Kežmarok začala doprava 18. decembra 1889. Bolo potrebné vybudovať 4 mosty dlhšie ako 10 m, násypy až do výšky 7 m, sklady i priecestia, čo si vyžiadalo iba 7 mesiacov práce a náklady 770 000 korún.
Úsek Kežmarok – Spišská Belá sa budoval s oneskorením a 8,1 km železnice bolo pri nákladoch 610 000 K. sprevádzkovaných 6. júna 1892.
Výstavba železnice údolím Popradu pokračovala úsekom Spišská Belá – Podolínec, ktorý sa mal napojiť na trať Prešov – Plaveč s napojením na Poľsko. Túto časť zámeru sa však podarilo zrealizovať až o polstoročie neskôr. Trať viedla z veľkej časti po násypoch a rieku Poprad prekonávala 30 m dlhým oceľovým mostom. Náklady na vybudovanie 11,2 km dlhého úseku predstavovali 900 000 K. a vlaky do Podolínca prvýkrát dorazili 10. decembra 1893.
Chýbajúca časť Podolínec – Orlov musela na vybudovanie čakať dlhé desaťročia. Výstavba na konci 19. storočia sa zastavila v Podolínci a napriek začatým stavebným prácam v roku 1944sa tie onedlho kvôli vojne prerušili. Povojnové obnovenie prác bolo iba dočasné a tak železničné prepojenie Podolínca, Starej Ľubovne a Plavča, dlhé 31,7 km, bolo dokončené až v 60. rokoch 20. storočia. Prevádzka v úseku Podolínec – Plaveč začala 26. 11. 1966.
Stanice a zastávky na trati
• Poprad-Tatry – križovatka s traťou 180 (Žilina – Košice) a 183 (Poprad – Štrbské Pleso)
• Poprad-Spišská Sobota
• Matejovce pri Poprade
• Studený potok – odbočka do Tatranskej Lomnice
• Tatranská Lomnica – križovatka s traťou 184 (Starý Smokovec – Tatranská Lomnica)
• Huncovce
• Kežmarok
• Kežmarok zastávka
• Strážky
• Spišská Belá horné nádražie (dnes nepouživaná stanica-odbočka pred Spišská Belá zastávka)
• Spišská Belá zastávka
• Bušovce
• Podhorany pri Kežmarku
• Toporec
• Podolínec
• Nižné Ružbachy
• Forbasy
• Stará Ľubovňa
• Chmeľnica
• Plavnica
• Hromoš
• Plaveč – križovatka s traťou 188 (Košice – Muszyna)
Zdroj: vlaky.net, wikipedia.org