Trať ŽSR 181 Trstená- Oravský Podzámok

812
2
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku Os 7912 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  v motorovej jednotke radu 813.

Železničná trať KraľovanyTrstená (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 181) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Kraľovany a Trstenú.

trstena

Číslo trate: ŽSR – 181
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Trstená- Oravský Podzámok
Rozchod: 1 435 mm

tvrdosin

Z histórie trate

O vlakovom napojení Oravy na Košicko-bohumínsku železnicu sa uvažovalo už v roku 1880. Plánovaná trať mala údolím rieky Orava prepojiť Dolný Kubín, Tvrdošín, Trstenú a cez Suchú Horu pokračovať do poľského Nového Targu. Otázne bolo miesto napojenia na KBŽ, o ktoré súperili Kraľovany s Ružomberkom. Rozhodnutie padlo na trasu údolím Oravy a 70,4 km dlhú trať sa podarilo sprevádzkovať v posledných rokoch 19. storočia.

Otváranie jednotlivých úsekov:

  • decembra1898: Kraľovany – Oravský Podzámok
  • júna1899: Oravský Podzámok – Tvrdošín
  • decembra1899: Tvrdošín – Suchá Hora
  • 1904napojenie na Nowy Targ

Náročný terén úzkeho údolia si vyžadoval vybudovanie mnohých zárezov a násypov, 87 m dlhý tunel i 88 m dlhý most ponad Oravu.

Po druhej svetovej vojne sa prerušila premávka hraničným úsekom a konečnou stanicou sa stala Suchá Hora. Od roku 1970 bola prerušená premávka i medzi Suchou Horou a Trstenou, kde dodnes končia osobné vlaky. O 10 rokov neskôr bola trať v pohraničnom úseku demontovaná a prevádzkovaný úsek sa tak skrátil na 56,45 km.

oravsky-podzamok

Stanice a zastávky na trati

  • Trstená
  • Tvrdošín
  • Krásna Hôrka
  • Nižná
  • Podbiel
  • Krivá
  • Dlhá nad Oravou
  • Sedliacka Dubová
  • Horná Lehota
  • Oravský Podzámok zastávka
  • Oravský Podzámok

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

2 KOMENTÁRE

  1. Krasne video 🙂 Len mam dotaz, tie výhybky, čo cez ne prechádzal a ich strihal /že mali postavenú cestu do strany a on prechádzal rovno/. To sú tie samovratne, keď aj na návestidle mal voľno.

  2. Tak aj táto trať prejde na predpis D3, stanice bez obsadenia výpravcom, dirigujúci zrejme buď v Dolnom Kubíne alebo Kraľovanoch, a namiesto vjazdových návestidiel lichobežníkové tabuľky. K výhybkám potom pribudnú návesti Samovratný prestavník zabezpečený a strojvodca si bude pýtať súhlas na jazdu buď telefonicky alebo rádiom. Takže ešte asi pár posledných možností vidieť funkčné svetelné návestidlá vzor CCCP naživo. Inak ja som počul výraz „rozrezať výmenu“, ale môže byť že je to „čechizmus“.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ