Jazda v osobnom vlaku Os 7912 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. v motorovej jednotke radu 813.
O trati
Železničná trať Kraľovany – Trstená (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 181) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Kraľovany a Trstenú.
Číslo trate: | ŽSR – 181 |
Správca: | Železnice Slovenskej republiky |
Trasa: | Trstená – Kraľovany |
Rozchod: | 1 435 mm |
Z histórie
O vlakovom napojení Oravy na Košicko-bohumínsku železnicu sa uvažovalo už v roku 1880. Plánovaná trať mala údolím rieky Orava prepojiť Dolný Kubín, Tvrdošín, Trstenú a cez Suchú Horu pokračovať do poľského Nového Targu. Otázne bolo miesto napojenia na KBŽ, o ktoré súperili Kraľovany s Ružomberkom. Rozhodnutie padlo na trasu údolím Oravy a 70,4 km dlhú trať sa podarilo sprevádzkovať v posledných rokoch 19. storočia.
Otváranie jednotlivých úsekov:
- decembra1898: Kraľovany – Oravský Podzámok
- júna1899: Oravský Podzámok – Tvrdošín
- decembra1899: Tvrdošín – Suchá Hora
- 1904napojenie na Nowy Targ
Náročný terén úzkeho údolia si vyžadoval vybudovanie mnohých zárezov a násypov, 87 m dlhý tunel i 88 m dlhý most ponad Oravu.
Po druhej svetovej vojne sa prerušila premávka hraničným úsekom a konečnou stanicou sa stala Suchá Hora. Od roku 1970 bola prerušená premávka i medzi Suchou Horou a Trstenou, kde dodnes končia osobné vlaky. O 10 rokov neskôr bola trať v pohraničnom úseku demontovaná a prevádzkovaný úsek sa tak skrátil na 56,45 km.
Zaujímavosťou je, že pôvodne sa uvažovalo postaviť trať smerom na Nowy Targ – Zakopane – Suchá Hora. Trasa nakoniec bola skrátená a vybralo sa jednoduchšie riešenie cez Czarny Dunajec do Noweho Targu. Dlhodobo však neobstálo a dnes Orava nie je napojená železnicou na hlavné stredisko turistického ruchu v Poľsku Zakopane.
Neefektívne sa ukázalo aj napojenie na KBŽ v Kraľovanoch namiesto Ružomberka, kde obyvatelia Oravy používajú dve železničné stanice – rýchlikovú stanicu smerom na západ v Kraľovanoch a v smere na východ cestujú autobusmi do Ružomberka.
V lete 2015 bola na telese zrušenej trate v úseku Trstená – Suchá Hora – Nowy Targ otvorená asfaltová cyklotrasa, súčasť projektu „Historicko-kultúrno-prírodná cesta okolo Tatier“. Cyklotrasa využíva aj mosty bývalej trate s novými mostovkami, uloženými na pôvodných oporných stenách. Zaujímavosťou je tiež prejazd bývalým koľajiskom stanice Suchá Hora s ruinou staničnej budovy a ďalšími staničnými prvkami.
Stanice a zastávky na trati
- Trstená
- Tvrdošín
- Krásna Hôrka
- Nižná
- Podbiel
- Krivá
- Dlhá nad Oravou
- Sedliacka Dubová
- Horná Lehota
- Oravský Podzámok zastávka
- Oravský Podzámok
- Medzibrodie nad Oravou
- Bziny
- Mokraď
- Dolný Kubín
- Dolný Kubín zastávka
- Veličná
- Istebné
- Párnica
- Kraľovany zastávka
- Kraľovany – križovatka s traťou 180 (Žilina – Košice)
Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net