Trať ŽSR 171 Zvolen- Diviaky

897
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku Os 7502 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  v dieselovom rušni radu 754 s elektrickým prenosom výkonu.

Radenie vlaku

Rušeň 754 + 3x osobný vozeň Bee + osobný vozeň Bdt + osobný vozeň Bee + osobný vozeň Bdt

1

Železničná trať Zvolen- Diviaky (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 171) je železničná trať na Slovensku, spájajúca Zvolen a Diviaky (Turčianske Teplice) cez Kremnicu.

Trať začína v stanici Zvolen a vedie údolím Hrona až po Hronskú Dúbravu, kde začína stúpať traverzovaním južných svahov Kremnických vrchov. Pri Šášovskom Podhradí sa stáča do doliny Kremnického potoka a pokračuje ku Kremnici.

Od Kremnice trať stúpa na Kremnické Bane, kde dosahuje najvyšší bod 773 m n. m. a prechádza do Turca. Klesá okolo obce Turček a pri Hornej Štubni sa spája s traťou do Banskej Bystrice.

História trate

Trať Zvolen – Kremnica – Diviaky bola súčasťou železnice Budapešť – Salgótarján – Lučenec – Zvolen – Vrútky (prepojenie s Košicko-bohumínskou železnicou), sprevádzkovanej 12. augusta 1872. Úvahy o prepojení Zvolena s Košicko-bohumínskou železnicou cez Ružomberok alebo Harmanec stroskotali na vysokých nákladoch a bol vybratý variant, vedúci cez Kremnicu.

Trať cez Kremnicu predstavoval hlavnú spojnicu Zvolena s Vrútkami, no po vybudovaní trate Banská Bystrica – Dolná Štubňa sa ťažisko dopravy presunulo práve na túto trať. Úsek cez Kremnicu a Hronskú Dúbravu bol premenovaný na Železničná trať Zvolen – Diviaky.

3

Číslo trate: ŽSR 171

Správca: Železnice Slovenskej republiky

Trasa: Zvolen- Diviaky

Rozchod: 1435 mm

Otvorenie trate: 12.8. 1872

2

Výstavba trate

Výstavba železničnej trate Zvolen – Kremnica – Diviaky, ktorá na úseku dlhom 35 km stúpala z nadmorskej výšky 260,62 m n. m. v údolí Hrona do stanice Kremnické Bane vo výške 773 m n. m. bola veľmi náročná. Bolo potrebné vybudovať množstvo zárezov, násypov i tunelov, aby sa prekonali výškové rozdiely horskej trate.

Práce začali v máji 1870 a už 12. augusta 1872 bola trať uvedená do prevádzky. Prvý osobný vlak bol z Vrútok vypravený 12. augusta o 1:18 s príchodom do Budapešti o 12:51 h. a opačným smerom vyšiel z Budapešti zmiešaný vlak (osobné a nákladné vozne) 11. augusta o 23. h. s príchodom do Vrútok o 15:05 h. nasledujúceho dňa.

Na úseku od Trnavej Hory po stanicu Horná Štubňa bolo vybudovaných 10 tunelov so súhrnnou dĺžkou 2 670 m. Ich názvy sa nemenili a v medzivojnovom období k nim pribudli ďalšie 2, ktoré vznikli zaklenutím veľkých zárezov. Tým narástla ich celková dĺžka na terajších 3 185 m.

Tunely

  • Pitelová (374 m)
  • Veľká Skalka (213 m)
  • Malá Skalka
  • Skalica (73 m)
  • Kečka (334 m)
  • Bartoška (106 m)
  • Hrenca I (487 m)
  • Hrenca II (129 m)
  • Sohler (659 m)
  • Kremnický (122 m)
  • Blaufus (531 m)
  • Turček (37 m)

Stanice na trati

  • Zvolen– osobná stanica – križovatka s traťou 150 (Zvolen – Nové Zámky), 153 (Zvolen – Čata), 160 (Zvolen – Košice) a170 (Zvolen – BB – Vrútky)
  • Hronská Dúbrava– križovatka s traťou 150 (Zvolen – Nové Zámky) a 154 (Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica)
  • koniec dvojkoľajnej trate a elektrickej trakcie 25 kV 50 Hz AC
  • Trnavá Hora
  • Stará Kremnička
  • Bartošova Lehôtka
  • Jastrabá
  • Kremnica
  • Kremnické Bane
  • Turček
  • Horná Štubňa– križovatka s traťou 145 (Prievidza – Horná Štubňa)

od stanice Horná Štubňa zdvojkoľajnenie trate

  • Diviaky– križovatka s traťou 170 (Zvolen – Vrútky)

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ