Trať ŽSR 160 Košice- Rožňava

750
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v rýchliku v rýchliku R 812 Gemeran Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. 

Radenie vlaku

Rušeň 757 + osobný vozeň Apeer + osobný vozeň Bdghmeer + 4x osobný vozeň Beer + osobný vozeň Bee + osobný vozeň Bd

O trati

Železničná trať Zvolen – Košice (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 160) je jedno, na niektorých úsekoch dvojkoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Zvolen a Košice.

Zaujímavosťou trate je dvojaká trakcia na koncových úsekoch:

  • na úseku Zvolen osobná stanica– Zvolen nákladná stanica je napájacia sústava ~25 kV 50 Hz (AC – striedavý prúd)
  • na úseku Košice– Haniska je napájacia sústava =3 kV (DC – jednosmerný prúd)

V novembri 2015 bola plánovaná elektrifikácia trasy Haniska – Veľká Ida – Moldava nad Bodvou mesto. Elektrifikácia prebehne čiastočne na trati Moldava nad Bodvou – Medzev.

Číslo trate: ŽSR – 160
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Košice- Rožňava
Rozchod: 1 435 mm  

 

Z histórie

Trať medzi dôležitými dopravnými uzlami juhom Slovenska vznikla prepojením úsekov, vybudovaných počas Rakúsko-Uhorska.

Koncesia na výstavbu železnice, odbočujúcej v Barci z trate MÁV a vedúcej cez Drienovec do Turne nad Bodvou bola vydaná nariadením ministerstva obchodu (ďalej MO) č. 68051/89.XII.26 Dr. Aurelovi Münnichovi a spoločníkom. Výstavba ďalších tratí Moldava n. B. – Medzev a Počkaj  – Baňa Lucia bola povolená nariadením MO č. 61602/93.VIII.26. Na železnici bolo treba postaviť  11 staníc a 1 zastávku, 10 výpravných budov, 10 skladísk, 17 strážnych stanovíšť a 3 remízy pre rušne. Najväčšie mosty cez rieku Bodvu (rozpätie 30 a 10 m) boli drevenej konštrukcie. Celkové náklady výstavby železnice s odbočkami dosiahli 3 850 000 K. Na úseku Košice – Turňa nad Bodvou sa prevádzka začala 12.10.1890, na odbočkách Moldava nad Bodvou – Medzev a Počkaj – Baňa Lucia 1.8.1894.

Sprevádzkovaním náročného úseku medzi Rožňavou a Turňou nad Bodvou s 3 148 m dlhým Jablonovským tunelom, došlo 23. januára 1955 k prepojeniu už existujúcich úsekov a vzniku tzv. juhoslovenskej transverzály. Na trati sa v minulosti nachádzali ešte 2 tunely, z ktorých bol jeden (pri žst. Píla) výlúčený z prevádzky z dôvodu výstavby dvojkoľajnej trati v úseku Kriváň – Lovinobaňa a teda sa pristúpilo k odkloneniu trate mimo tunela, a druhý (pri žst. Podkriváň) bol odstránený a na rovnakom mieste nahradený hlbokým a dlhým betónovým zárezom.

Otváranie jednotlivých úsekov:

  • augusta 1860 bol ako súčasť Tiskej železnice otvorený úsek Košice – Barca
  • mája 1871 bol sprevádzkovaný úsek Fiľakovo – Lučenec
  • júna 1871 bol sprevádzkovaný úsek Lučenec – Zvolen
  • septembra 1873 otvorený úsek Fiľakovo – Lenartovce
  • júna 1874 bol dokončený úsek po Rožňavu
  • októbra 1896 bol sprevádzkovaný úsek Barca – Turňa nad Bodvou
  • januára 1955 otvorením úseku Turňa nad Bodvou – Rožňava bola skompletizovaná južná magistrála

Stanice a zastávky na trati

  • Košice– križovatka s traťou 180 (Žilina – Košice), 188 (Košice – Plaveč – Muszyna) a 190 (Košice – Čierna nad Tisou)
  • Košicepredmestie
  • Barca– križovatka s traťou 169 (Košice – Hidasnémeti)
  • Haniskapri Košiciach
  • Hutníky
  • Veľká Ida
  • Cestice
  • Čečejovce
  • Mokrance
  • Moldava nad Bodvou– križovatka s traťou 168 (Moldava nad Bodvou – Medzev)
  • Drienovec
  • Turňa nad Bodvou– križovatka so zrušenou traťou do Maďarska
  • Dvorníky-Zádiel
  • Hrhov
  • Jablonov nad Turňou
  • Lipovník
  • Jovice
  • Rožňava– križovatka s traťou 167 (Dobšiná – Rožňava)

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ