Jazda v rýchliku v rýchliku R 812 Gemeran Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.
Radenie vlaku
Rušeň 757 + osobný vozeň Apeer + osobný vozeň Bdghmeer + 4x osobný vozeň Beer + osobný vozeň Bee + osobný vozeň Bd
O trati
Železničná trať Zvolen – Košice (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 160) je jedno, na niektorých úsekoch dvojkoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Zvolen a Košice.
Zaujímavosťou trate je dvojaká trakcia na koncových úsekoch:
- na úseku Zvolen osobná stanica– Zvolen nákladná stanica je napájacia sústava ~25 kV 50 Hz (AC – striedavý prúd)
- na úseku Košice– Haniska je napájacia sústava =3 kV (DC – jednosmerný prúd)
Číslo trate: | ŽSR – 160 |
Správca: | Železnice Slovenskej republiky |
Trasa: | Jesenské- Zvolen |
Rozchod: | 1 435 mm |
Z histórie trate
Trať medzi dôležitými dopravnými uzlami juhom Slovenska vznikla prepojením úsekov, vybudovaných počas Rakúsko-Uhorska.
Koncesia na výstavbu železnice, odbočujúcej v Barci z trate MÁV a vedúcej cez Drienovec do Turne nad Bodvou bola vydaná nariadením ministerstva obchodu (ďalej MO) č. 68051/89.XII.26 Dr. Aurelovi Münnichovi a spoločníkom. Výstavba ďalších tratí Moldava n. B. – Medzev a Počkaj – Baňa Lucia bola povolená nariadením MO č. 61602/93.VIII.26. Na železnici bolo treba postaviť 11 staníc a 1 zastávku, 10 výpravných budov, 10 skladísk, 17 strážnych stanovíšť a 3 remízy pre rušne. Najväčšie mosty cez rieku Bodvu (rozpätie 30 a 10 m) boli drevenej konštrukcie. Celkové náklady výstavby železnice s odbočkami dosiahli 3 850 000 K. Na úseku Košice – Turňa nad Bodvou sa prevádzka začala 12.10.1890, na odbočkách Moldava nad Bodvou – Medzev a Počkaj – Baňa Lucia 1.8.1894.
Sprevádzkovaním náročného úseku medzi Rožňavou a Turňou nad Bodvou s 3 148 m dlhým Jablonovským tunelom, došlo 23. januára 1955 k prepojeniu už existujúcich úsekov a vzniku tzv. juhoslovenskej transverzály. Na trati sa v minulosti nachádzali ešte 2 tunely, z ktorých bol jeden (pri žst. Píla) výlúčený z prevádzky z dôvodu výstavby dvojkoľajnej trati v úseku Kriváň – Lovinobaňa a teda sa pristúpilo k odkloneniu trate mimo tunela, a druhý (pri žst. Podkriváň) bol odstránený a na rovnakom mieste nahradený hlbokým a dlhým betónovým zárezom.
Otváranie jednotlivých úsekov:
- 14. augusta 1860 bol ako súčasť Tiskej železnice otvorený úsek Košice – Barca
- 4. mája 1871 bol sprevádzkovaný úsek Fiľakovo – Lučenec
- 18. júna 1871 bol sprevádzkovaný úsek Lučenec – Zvolen
- 10. septembra 1873 otvorený úsek Fiľakovo – Lenartovce
- júna 1874 bol dokončený úsek po Rožňavu
- 12. októbra 1896 bol sprevádzkovaný úsek Barca – Turňa nad Bodvou
- 23. januára 1955 otvorením úseku Turňa nad Bodvou – Rožňava bola skompletizovaná južná magistrála
Zaujímavosťou celej trate 160 je dvojaká trakcia na koncových úsekoch:
- na úseku Zvolen osobná stanica– Zvolen nákladná stanica je napájacia sústava ~25 kV 50 Hz (AC – striedavý prúd)
- na úseku Košice– Haniska je napájacia sústava =3 kV (DC – jednosmerný prúd)
V novembri 2015 bola plánovaná elektrifikácia trasy Haniska – Veľká Ida – Moldava nad Bodvou mesto. Elektrifikácia prebehne čiastočne na tratiMoldava nad Bodvou – Medzev.
Stanice na trati
- Jesenské– križovatka s traťou 174 (Brezno – Jesenské)
- Gortva
- Hodejov
- Hodejov
- Blhovce
- Hajnačka
- Čamovce
- Šíd
- Fiľakovo– križovatka s traťou 164 (Fiľakovo – Somosköújfalu)
- Fiľakovo zastávka
- Prša
- Holiša
- Lučenec– križovatka s traťou 161 (Lučenec – Kalonda št. hr.) a 162 (Lučenec – Utekáč)
- Tomášovce
- Podrečany
- Lovinobaňa zastávka
- Tomášovce
- Lovinobaňa
- Mýtna
- Píla
- Podkriváň
- Kriváň
- Detva
- Stožok
- Pstruša
- Vígľaš
- Zvolenská Slatina
- Zvolen-Bučina
- Zvolen nákladná stanica
- Zvolen osobná stanica– križovatka s traťou 150 (Zvolen – Nové Zámky), 153 (Zvolen – Čata), 170 (Zvolen – Banská Bystrica – Vrútky) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)
Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net