Trať ŽSR 150 Zvolen – Nové Zámky

2707
3

Jazda v rýchliku R 838 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  v elektrickom dvojsystémovom rušni radu 362.

Radenie vlaku

Dvojsystémový rušeň 362 + 3x osobný vozeň Bmeer + 2x osobný vozeň Bpeer + 2x osobný vozeň Bmeer + 1x Aeer.

O trati

Železničná trať Nové Zámky – Zvolen (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 150) je železničná trať na Slovensku, spájajúca Nové Zámky a Zvolen cez Levice. Patrí medzi dôležité dopravné tepny, spájajúce západ a juh krajiny so stredným Slovenskom.

Číslo trate: ŽSR 150
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Zvolen – Nové Zámky
Rozchod: 1435 mm

Z histórie trate

Trať medzi Novými Zámkami a Zvolenom vznikla spojením niekoľkých kratších úsekov, budovaných prevažne v 2. polovici 19. storočia. Ich prepojením vznikla dôležitá časť južnej trasy, ktorá sa vo Zvolene rozdeľuje a umožňuje lepšiu dopravnú obslužnosť regiónov. Cez Banskú Bystricu, Červenú Skalu a Margecany prepája juh a stred krajiny so severnou tepnou Žilina – Košice a cez Lučenec a Rožňavu po trati Zvolen – Košice južné oblasti s Košicami.

Postup otvárania úsekov

  • 1872 Hronská Dúbrava – Zvolen
  • 1894 Šurany – Úľany nad Žitavou
  • 1896 Levice – Hronská Dúbrava
  • 1900 Nové Zámky – Šurany
  • 1914 Úľany nad Žitavou – Levice
  • 1937 koľaj Zvolen – Hronská Dúbrava
  • 1989 koľaj Žarnovica – Žiar nad Hronom

Elektrifikácia úsekov

Po roku 1980 začala elektrifikácia trate s ukončením v roku:

  • 1986 Nové Zámky – Šurany
  • 1991 Šurany – Levice
  • 1993 Levice – Žiar nad Hronom
  • 1994 Žiar nad Hronom – Hronská Dúbrava
  • 1995 Hronská Dúbrava – Zvolen

Súčasnosť

V súčasnosti premávajú traťou Nové Zámky – Zvolen rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice každé 2 hodiny. Trať využívajú i regionálne a nákladné vlaky.

V septembri 2015 bolo oznámené, že štát vyhlásil verejné obstarávanie na spoje Banská Bystrica – Bratislava. Predpokladalo sa, že by sa malo vysúťažiť 1,5 mil vlakových kilometrov ročne. Záujem o súťaž prejavili RegioJet, Leo Express, Arriva, dcérska spoločnosť Deutsche Bahn, a uvažovalo sa o ďalších spoločnostiach: České dráhy, britský National Express ako aj súčasnom prepravcovi Železničnej spoločnosti Slovensko.

Súťaž bola vyhlásená v novembri 2015. Neskôr bola zrušená.

V decembri 2015 štátny ZSSK oznámila, že od 13. decembra 2015 zriadila priame spojenie Bratislavy s Banskou Bystricou v dvojhodinovom takte.

Stanice a zastávky na trati

  • Zvolen osobná stanica – križovatka s traťou 153 (Zvolen – Čata), 160 (Zvolen – Košice), 170 (Zvolen – Vrútky) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)
  • Hronská Dúbrava – križovatka s traťou 154 (Hr. Dúbrava – B. Štiavnica) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)
  • Jalná
  • Šášovské Podhradie
  • Žiar nad Hronom
  • Žiar nad Hronom zastávka
  • Hliník nad Hronom
  • Bzenica
  • Žarnovica
  • Dolné Hámre
  • Voznica
  • Rudno nad Hronom
  • Nová Baňa
  • Tekovská Breznica
  • Hronský Beňadik
  • Psiare
  • Kozárovce – križovatka s traťou 141 (Leopoldov – Kozárovce)
  • Tlmače
  • Veľké Kozmálovce
  • Hronské Kľačany
  • Levice – križovatka s traťou 152 (Štúrovo – Levice)
  • Kalná nad Hronom
  • Lok
  • Horný Pial
  • Jesenské údolie
  • Beša
  • Pozba
  • Podhájska
  • Radava
  • Hul
  • Úľany nad Žitavou – križovatka s traťou 151 (N. Zámky – Zlaté Moravce)
  • Šurany zastávka
  • Šurany – križovatka s traťou 130 (Bratislava – Štúrovo), 140 (N. Zámky – Prievidza) a 151 (N. Zámky – Zlaté Moravce)
  • Bánov
  • Nové Zámky – križovatka s traťou 130 (Bratislava – Štúrovo), 135 (N. Zámky – Komárno), 140 (N. Zámky – Prievidza) a 151 (N. Zámky – Zlaté Moravce)

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

728*90

3 KOMENTÁRE

  1. Mnohí z vás asi poznajú pojem „Posázavský Pacifik“. Tento vlak bol známy svojou „rýchlosťou“. Bežné boli vtipy typu:
    Ide stará zohnutá babička pozdĺž trate. Z vlaku na ňu volá tramp: „Babi, poďte si sadnúť!“
    A babička mu odpovedá:“Dnes nie, chlapče, dnes sa ponáhľam!“.
    Keď tak sledujem toto, ale aj mnoho ďalších videí zo Slovenska, musím potom pozrieť inde do sveta,
    aj Južná Amerika, či Afrika vyhovujú. Musím zahnať pocit márnosti a dojem, že cestujem volským povozom. Kedy sa už s tým konečne niečo urobí?!

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.