Jazda v rýchliku R 835 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. v rušni radu 363.
Radenie vlaku
Rušeň 363 + 2x osobný vozeň Bd + 4x osobný vozeň Beer + 1xBdghmeer + 1x Apeer
O trati
Železničná trať Nové Zámky – Zvolen (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 150) je železničná trať na Slovensku, spájajúca Nové Zámky a Zvolen cez Levice. Patrí medzi dôležité dopravné tepny, spájajúce západ a juh krajiny so stredným Slovenskom.
Číslo trate: ŽSR 150
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Nové Zámky – Zvolen
Rozchod: 1435 mm
Z histórie trate
Trať medzi Novými Zámkami a Zvolenom vznikla spojením niekoľkých kratších úsekov, budovaných prevažne v 2. polovici 19. storočia. Ich prepojením vznikla dôležitá časť južnej trasy, ktorá sa vo Zvolene rozdeľuje a umožňuje lepšiu dopravnú obslužnosť regiónov. Cez Banskú Bystricu, Červenú Skalu a Margecany prepája juh a stred krajiny so severnou tepnou Žilina – Košice a cez Lučenec a Rožňavu po trati Zvolen – Košice južné oblasti s Košicami.
Postup otvárania úsekov
- 1872 Hronská Dúbrava – Zvolen
- 1894 Šurany – Úľany nad Žitavou
- 1896 Levice – Hronská Dúbrava
- 1900 Nové Zámky – Šurany
- 1914 Úľany nad Žitavou – Levice
- 1937 koľaj Zvolen – Hronská Dúbrava
- 1989 koľaj Žarnovica – Žiar nad Hronom
Elektrifikácia úsekov
Po roku 1980 začala elektrifikácia trate s ukončením v roku:
- 1986 Nové Zámky – Šurany
- 1991 Šurany – Levice
- 1993 Levice – Žiar nad Hronom
- 1994 Žiar nad Hronom – Hronská Dúbrava
- 1995 Hronská Dúbrava – Zvolen
Súčasnosť
V súčasnosti premávajú traťou Nové Zámky – Zvolen rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice každé 2 hodiny. Trať využívajú i regionálne a nákladné vlaky.
V septembri 2015 bolo oznámené, že štát vyhlásil verejné obstarávanie na spoje Banská Bystrica – Bratislava. Predpokladalo sa, že by sa malo vysúťažiť 1,5 mil vlakových kilometrov ročne. Záujem o súťaž prejavili RegioJet, Leo Express, Arriva, dcérska spoločnosť Deutsche Bahn, a uvažovalo sa o ďalších spoločnostiach: České dráhy, britský National Express ako aj súčasnom prepravcovi Železničnej spoločnosti Slovensko.
Súťaž bola vyhlásená v novembri 2015. Neskôr bola zrušená.
V decembri 2015 štátny ZSSK oznámila, že od 13. decembra 2015 zriadila priame spojenie Bratislavy s Banskou Bystricou v dvojhodinovom takte.
Stanice a zastávky na trati
- Nové Zámky– križovatka s traťou 130 (Bratislava – Štúrovo), 135 (N. Zámky – Komárno), 140 (N. Zámky – Prievidza) a 151 (N. Zámky – Zlaté Moravce)
- Bánov
- Šurany– križovatka s traťou 130 (Bratislava – Štúrovo), 140 (N. Zámky – Prievidza) a 151 (N. Zámky – Zlaté Moravce)
- Šuranyzastávka
- Úľany nad Žitavou– križovatka s traťou 151 (N. Zámky – Zlaté Moravce)
- Hul
- Radava
- Podhájska
- Pozba
- Beša
- Jesenské údolie
- Horný Pial
- Lok
- Kalná nad Hronom
- Levice– križovatka s traťou 152 (Štúrovo – Levice)
- Hronské Kľačany
- Veľké Kozmálovce
- Tlmače
- Kozárovce – križovatka s traťou 141 (Leopoldov – Kozárovce)
- Psiare
- Hronský Beňadik
- Tekovská Breznica
- Nová Baňa
- Rudno nad Hronom
- Voznica
- Dolné Hámre
- Žarnovica
- Bzenica
- Hliník nad Hronom
- Žiar nad Hronom zastávka
- Žiar nad Hronom
- Šášovské Podhradie
- Jalná
- Hronská Dúbrava – križovatka s traťou 154 (Hr. Dúbrava – B. Štiavnica) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)
- Zvolen osobná stanica – križovatka s traťou 153 (Zvolen – Čata), 160 (Zvolen – Košice), 170 (Zvolen – Vrútky) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)
Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net
Zajímavý je název stanice Hliník nad Hronom. Léta jsem žil v přesvědčení, že Hliník se odstěhoval do Humpolce, a on je zatím na středním Slovensku. 🙂