Trať ŽSR 150 Nové Zámky – Zvolen

235
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v rýchliku R 835 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  v rušni radu 363.

Radenie vlaku

Rušeň 363 + 2x osobný vozeň Bd + 4x osobný vozeň Beer + 1xBdghmeer + 1x Apeer

O trati

Železničná trať Nové Zámky – Zvolen (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 150) je železničná trať na Slovensku, spájajúca Nové Zámky a Zvolen cez Levice. Patrí medzi dôležité dopravné tepny, spájajúce západ a juh krajiny so stredným Slovenskom.

Číslo trate: ŽSR 150

Správca: Železnice Slovenskej republiky

Trasa: Nové Zámky – Zvolen

Rozchod: 1435 mm

Z histórie trate

Trať medzi Novými Zámkami a Zvolenom vznikla spojením niekoľkých kratších úsekov, budovaných prevažne v 2. polovici 19. storočia. Ich prepojením vznikla dôležitá časť južnej trasy, ktorá sa vo Zvolene rozdeľuje a umožňuje lepšiu dopravnú obslužnosť regiónov. Cez Banskú Bystricu, Červenú Skalu a Margecany prepája juh a stred krajiny so severnou tepnou Žilina – Košice a cez Lučenec a Rožňavu po trati Zvolen – Košice južné oblasti s Košicami.

Postup otvárania úsekov

  • 1872 Hronská Dúbrava – Zvolen
  • 1894 Šurany – Úľany nad Žitavou
  • 1896 Levice – Hronská Dúbrava
  • 1900 Nové Zámky – Šurany
  • 1914 Úľany nad Žitavou – Levice
  • 1937 koľaj Zvolen – Hronská Dúbrava
  • 1989 koľaj Žarnovica – Žiar nad Hronom

Elektrifikácia úsekov

Po roku 1980 začala elektrifikácia trate s ukončením v roku:

  • 1986 Nové Zámky – Šurany
  • 1991 Šurany – Levice
  • 1993 Levice – Žiar nad Hronom
  • 1994 Žiar nad Hronom – Hronská Dúbrava
  • 1995 Hronská Dúbrava – Zvolen

Súčasnosť

V súčasnosti premávajú traťou Nové Zámky – Zvolen rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice každé 2 hodiny. Trať využívajú i regionálne a nákladné vlaky.

V septembri 2015 bolo oznámené, že štát vyhlásil verejné obstarávanie na spoje Banská Bystrica – Bratislava. Predpokladalo sa, že by sa malo vysúťažiť 1,5 mil vlakových kilometrov ročne. Záujem o súťaž prejavili RegioJet, Leo Express, Arriva, dcérska spoločnosť Deutsche Bahn, a uvažovalo sa o ďalších spoločnostiach: České dráhy, britský National Express ako aj súčasnom prepravcovi Železničnej spoločnosti Slovensko.

Súťaž bola vyhlásená v novembri 2015. Neskôr bola zrušená.

V decembri 2015 štátny ZSSK oznámila, že od 13. decembra 2015 zriadila priame spojenie Bratislavy s Banskou Bystricou v dvojhodinovom takte.

Stanice a zastávky na trati

  • Nové Zámky– križovatka s traťou 130 (Bratislava – Štúrovo), 135 (N. Zámky – Komárno), 140 (N. Zámky – Prievidza) a 151 (N. Zámky – Zlaté Moravce)
  • Bánov
  • Šurany– križovatka s traťou 130 (Bratislava – Štúrovo), 140 (N. Zámky – Prievidza) a 151 (N. Zámky – Zlaté Moravce)
  • Šuranyzastávka
  • Úľany nad Žitavou– križovatka s traťou 151 (N. Zámky – Zlaté Moravce)
  • Hul
  • Radava
  • Podhájska
  • Pozba
  • Beša
  • Jesenské údolie
  • Horný Pial
  • Lok
  • Kalná nad Hronom
  • Levice– križovatka s traťou 152 (Štúrovo – Levice)
  • Hronské Kľačany
  • Veľké Kozmálovce
  • Tlmače
  • Kozárovce – križovatka s traťou 141 (Leopoldov – Kozárovce)
  • Psiare
  • Hronský Beňadik
  • Tekovská Breznica
  • Nová Baňa
  • Rudno nad Hronom
  • Voznica
  • Dolné Hámre
  • Žarnovica
  • Bzenica
  • Hliník nad Hronom
  • Žiar nad Hronom zastávka
  • Žiar nad Hronom
  • Šášovské Podhradie
  • Jalná
  • Hronská Dúbrava – križovatka s traťou 154 (Hr. Dúbrava – B. Štiavnica) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)
  • Zvolen osobná stanica – križovatka s traťou 153 (Zvolen – Čata), 160 (Zvolen – Košice), 170 (Zvolen – Vrútky) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ