Trať ŽSR 150 Kozárovce- Zvolen

456
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v rýchliku v rýchliku R 835 Tekov Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

Radenie vlaku

Rušeň 363+ 2x osobný vozeň Bd+ 4x osobný vozeň Beer+ 1x Bdghmeer+ 1x Apeer

Železničná trať Nové Zámky – Zvolen (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 150) je železničná trať na Slovensku, spájajúca Nové Zámky a Zvolen cez Levice. Patrí medzi dôležité dopravné tepny, spájajúce západ a juh krajiny so stredným Slovenskom.

Číslo trate: ŽSR 150
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Kozárovce – Zvolen os. st.
Rozchod: 1 435 mm

Z histórie

Trať medzi Novými Zámkami a Zvolenom vznikla spojením niekoľkých kratších úsekov, budovaných prevažne v 2. polovici 19. storočia. Ich prepojením vznikla dôležitá časť južnej trasy, ktorá sa vo Zvolene rozdeľuje a umožňuje lepšiu dopravnú obslužnosť regiónov. Cez Banskú Bystricu, Červenú Skalu a Margecany prepája juh a stred krajiny so severnou tepnou Žilina – Košice a cez Lučenec a Rožňavu po trati Zvolen – Košice južné oblasti s Košicami.

Otváranie úsekov:

  • 1872 Hronská Dúbrava – Zvolen
  • 1894 Šurany – Úľany nad Žitavou
  • 1896 Levice – Hronská Dúbrava
  • 1900 Nové Zámky – Šurany
  • 1914 Úľany nad Žitavou – Levice
  • 1937 koľaj Zvolen – Hronská Dúbrava
  • 1989 koľaj Žarnovica – Žiar nad Hronom

Elektrifikácia úsekov:

Po roku 1980 začala elektrifikácia trate s ukončením v roku:

  • 1986 Nové Zámky – Šurany
  • 1991 Šurany – Levice
  • 1993 Levice – Žiar nad Hronom
  • 1994 Žiar nad Hronom – Hronská Dúbrava
  • 1995 Hronská Dúbrava – Zvolen

Technické parametre trate

V súčasnosti premávajú traťou Nové Zámky – Zvolen rýchliky (zväčša z Bratislavy) do Banskej Bystrice, Prešova i Košíc a opačne každé 2 hodiny. Trať využívajú i regionálne a nákladné vlaky.

V septembri 2015 štát vyhlásil verejné obstarávanie na spoje Banská Bystrica – Bratislava. Predpokladá sa, že by sa malo vysúťažiť 1,5 mil vlakových kilometrov ročne. Záujem o súťaž prejavili zatiaľ oficiálne prejavil RegioJet, o tendri uvažuje Leo Express, zaujíma sa Arriva, dcérska spoločnosť Deutsche Bahn, uvažuje sa o ďalších spoločnostiach: České dráhy, britský National Express ako aj súčasný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko. Tento dopravca najazdí na uvedenej trati 1,2 milióny kilometrov, priamo jazdí len jeden pár rýchlikov, na ostatné spoje je potreba presadať vo Zvolene. Súťaž bola vyhlásená v novembri 2015. Jej víťaz by mal získať až desaťročný monopol na dopravu medzi Banskou Bystricou a Bratislavou.

Štátny dopravca ZSSK od 13. decembra 2015 zriadil priame spojenie Bratislavy s Banskou Bystricou v dvojhodinovom takte.

Stanice a zastávky na trati

  • Kozárovce – križovatka s traťou 141 (Leopoldov – Kozárovce)
  • Psiare
  • Hronský Beňadik
  • Tekovská Breznica
  • Nová Baňa
  • Rudno nad Hronom
  • Voznica
  • Dolné Hámre
  • Žarnovica
  • Bzenica
  • Hliník nad Hronom
  • Žiar nad Hronom zastávka
  • Žiar nad Hronom
  • Šášovské Podhradie
  • Jalná
  • Hronská Dúbrava – križovatka s traťou 154 (Hr. Dúbrava – B. Štiavnica) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)
  • Zvolen osobná stanica – križovatka s traťou 153 (Zvolen – Čata), 160 (Zvolen – Košice), 170 (Zvolen – Vrútky) a 171 (Zvolen – Kremnica – Diviaky)

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ