Trať ŽSR 141 Leopoldov- Lužianky

1827
1

Jazda v osobnom vlaku Os 5026 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  vo veľkopriestorovej motorovej jednotke  radu 861.

Železničná trať Leopoldov – Kozárovce (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 141) je jednokoľajná neelektrifikovaná železničná trať na Slovensku, spájajúca Leopoldov a Kozárovce.

Úsek Leopoldov – Lužianky je využívaný na regionálnu ale aj rýchlikovú dopravu (Bratislava-Prievidza). Na úsekoch Lužianky – Zlaté Moravce a Zlaté Moravce – Kozárovce je osobná doprava od roku 2003 zastavená.

hlohovec

Úsek trate Lužianky – Dražovce bol k 20. novembru 2015 zrušený. Dôvodom je výstavba závodu pre Jaguar Land Rover. PodľaMinisterstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja bol úsek minimálne využívaný, premávať na ňom malo len 1,2 až 1,5 vlaku mesačne. Štát investorovi nedal podmienku postaviť preložku trate a zatiaľ o nej, podľa hovorcu ministerstva, neuvažuje no možnosť do budúcnosti nevylúčil.

Trať je dôležitá preto, že spája hlavné železničné koridory vedúce Považím a Pohroním. Jej dĺžka je 83 km, teda na slovenské pomery patrí medzi stredne dlhé trate. Trať je jednokoľajná, neelektrifikovaná. Začína v stanici Leopoldov a prechádza jej piešťanským zhlavím, odkiaľ sa stáča na východ. Pri okraji mesta sa nachádza zastávka Leopoldov zastávka a odpája sa krátka vlečka do objektu pevnosti – súčasnej väznice. Na druhú stranu rieky Váh prebieha cez masívny oceľový most. Nasleduje stanica Hlohovec, zastávka Kľačany, stanice Rišňovce a Alekšince. V Alekšinciach prechádza cez dve priecestia, stáča sa v smere andačského údolia a pokračuje po násype okolo rybníkov. Zastávka Andač, zasadená medzi rovnomennú obec a majer Tŕnie, je prostá plechová búda podobná zastávke SAD. V Zbehoch sa odpája lokálna trať ŽSR 142 do Radošiny a Jelšovská spojka do Jelšoviec. Mimo toho je tu sídlo tunelového obvodu. Názov Zbehy niesla predtým súčasná stanica Lužianky, železničné objekty Zbehy obec a Zbehy boli postavené až po vojne. Tento prvý úsek trate bol do prevádzky uvedený roku 1898. Ten novší, vybiehajúci z nitrianskeho zhlavia stanice Lužianky, sprevádzkovali pre potreby ČSD roku 1938. Jeho význam stúpol za Slovenského štátu, keď na trase Bratislava – Zvolen nahradil vtedy v Maďarsku ležiacu trať Šurany – Levice. Táto časť trate prechádza rovinatým územím, avšak s množstvom zosuvov, čo si vyžiadalo stavbu niekoľkých zárezov, násypov a dvoch väčších viaduktov – podhoranského a sľažianskeho.

leopoldov

Číslo trate: ŽSR 141
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Leopoldov- Lužianky
Rozchod: 1435 mm

luzianky

Z histórie trate

Trať, ktorá spája Považie, Ponitrie a Pohronie má tri úseky:

  • Leopoldov– Lužianky (Nitra)
  • Lužianky– Zlaté Moravce
  • Zlaté Moravce– Kozárovce

Najdôležitejší a najstarší, otvorený už v roku 1898 spája trať Bratislava – Žilina a Nové Zámky – Prievidza úsekom Leopoldov –Lužianky. Umožňuje rýchlikové spojenie Bratislavy a Prievidze.

Druhý úsek spájajúci Lužianky pri Nitre a Zlaté Moravce bol vybudovaný až v medzivojnovom období (1938) počas veľkých investícii do železníc. Význam trate sa ukázal najmä počas Slovenského štátu, keď po zabratí juhu Slovenska (a s ním i dôležitej trate Šurany –Levice) tvoril jedinú spojnicu Bratislavy a Zvolena.

Posledným úsekom trate, sprevádzkovanom v roku 1912 sú prepojené Zlaté Moravce s Pohroním a traťou Nové Zámky – Zvolen v Kozárovciach.

Stanice na trati

  • Leopoldov– križovatka s traťou Bratislava – Žilina a 133 (Leopoldov – Galanta)
  • Leopoldov zastávka
  • Hlohovec
  • Kľačany
  • Rišňovce
  • Alekšince
  • Andač
  • Zbehy– križovatka s traťou 142 (Zbehy – Radošina)
  • Zbehy obec
  • Lužianky– križovatka s traťou Nové Zámky – Prievidza
728*90

1 komentár

  1. V srpnu 2013 jsem měl tu čest projet celou trať 141 ŽSR neveřejným vlakem od Kozárovců až do Leopoldova, tedy i tu část, kde je dnes osobní doprava zastavena. To ještě nikdo z cestujících toho vlaku netušili, že tu tehdy jeli naposledy. Dva roky na to byl úsek Dražovce – Lužianky zrušen a následující rok snesen. Bohužel…

Napísať odpoveď pre Jiří Kratochvíl Zrušenie odpovede

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.