Jazda v osobnom vlaku Os 5026 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. vo veľkopriestorovej motorovej jednotke radu 861.
Železničná trať Leopoldov – Kozárovce (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 141) je jednokoľajná neelektrifikovaná železničná trať na Slovensku, spájajúca Leopoldov a Kozárovce.
Úsek Leopoldov – Lužianky je využívaný na regionálnu ale aj rýchlikovú dopravu (Bratislava-Prievidza). Na úsekoch Lužianky – Zlaté Moravce a Zlaté Moravce – Kozárovce je osobná doprava od roku 2003 zastavená.
Úsek trate Lužianky – Dražovce bol k 20. novembru 2015 zrušený. Dôvodom je výstavba závodu pre Jaguar Land Rover. PodľaMinisterstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja bol úsek minimálne využívaný, premávať na ňom malo len 1,2 až 1,5 vlaku mesačne. Štát investorovi nedal podmienku postaviť preložku trate a zatiaľ o nej, podľa hovorcu ministerstva, neuvažuje no možnosť do budúcnosti nevylúčil.
Trať je dôležitá preto, že spája hlavné železničné koridory vedúce Považím a Pohroním. Jej dĺžka je 83 km, teda na slovenské pomery patrí medzi stredne dlhé trate. Trať je jednokoľajná, neelektrifikovaná. Začína v stanici Leopoldov a prechádza jej piešťanským zhlavím, odkiaľ sa stáča na východ. Pri okraji mesta sa nachádza zastávka Leopoldov zastávka a odpája sa krátka vlečka do objektu pevnosti – súčasnej väznice. Na druhú stranu rieky Váh prebieha cez masívny oceľový most. Nasleduje stanica Hlohovec, zastávka Kľačany, stanice Rišňovce a Alekšince. V Alekšinciach prechádza cez dve priecestia, stáča sa v smere andačského údolia a pokračuje po násype okolo rybníkov. Zastávka Andač, zasadená medzi rovnomennú obec a majer Tŕnie, je prostá plechová búda podobná zastávke SAD. V Zbehoch sa odpája lokálna trať ŽSR 142 do Radošiny a Jelšovská spojka do Jelšoviec. Mimo toho je tu sídlo tunelového obvodu. Názov Zbehy niesla predtým súčasná stanica Lužianky, železničné objekty Zbehy obec a Zbehy boli postavené až po vojne. Tento prvý úsek trate bol do prevádzky uvedený roku 1898. Ten novší, vybiehajúci z nitrianskeho zhlavia stanice Lužianky, sprevádzkovali pre potreby ČSD roku 1938. Jeho význam stúpol za Slovenského štátu, keď na trase Bratislava – Zvolen nahradil vtedy v Maďarsku ležiacu trať Šurany – Levice. Táto časť trate prechádza rovinatým územím, avšak s množstvom zosuvov, čo si vyžiadalo stavbu niekoľkých zárezov, násypov a dvoch väčších viaduktov – podhoranského a sľažianskeho.
Číslo trate: ŽSR 141
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Leopoldov- Lužianky
Rozchod: 1435 mm
Z histórie trate
Trať, ktorá spája Považie, Ponitrie a Pohronie má tri úseky:
- Leopoldov– Lužianky (Nitra)
- Lužianky– Zlaté Moravce
- Zlaté Moravce– Kozárovce
Najdôležitejší a najstarší, otvorený už v roku 1898 spája trať Bratislava – Žilina a Nové Zámky – Prievidza úsekom Leopoldov –Lužianky. Umožňuje rýchlikové spojenie Bratislavy a Prievidze.
Druhý úsek spájajúci Lužianky pri Nitre a Zlaté Moravce bol vybudovaný až v medzivojnovom období (1938) počas veľkých investícii do železníc. Význam trate sa ukázal najmä počas Slovenského štátu, keď po zabratí juhu Slovenska (a s ním i dôležitej trate Šurany –Levice) tvoril jedinú spojnicu Bratislavy a Zvolena.
Posledným úsekom trate, sprevádzkovanom v roku 1912 sú prepojené Zlaté Moravce s Pohroním a traťou Nové Zámky – Zvolen v Kozárovciach.
Stanice na trati
- Leopoldov– križovatka s traťou Bratislava – Žilina a 133 (Leopoldov – Galanta)
- Leopoldov zastávka
- Hlohovec
- Kľačany
- Rišňovce
- Alekšince
- Andač
- Zbehy– križovatka s traťou 142 (Zbehy – Radošina)
- Zbehy obec
- Lužianky– križovatka s traťou Nové Zámky – Prievidza
V srpnu 2013 jsem měl tu čest projet celou trať 141 ŽSR neveřejným vlakem od Kozárovců až do Leopoldova, tedy i tu část, kde je dnes osobní doprava zastavena. To ještě nikdo z cestujících toho vlaku netušili, že tu tehdy jeli naposledy. Dva roky na to byl úsek Dražovce – Lužianky zrušen a následující rok snesen. Bohužel…