Jazda v osobnom vlaku Os 5003 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. v motorovom rušni radu 736.
Radenie vlaku
Rušeň 736 + 1x osobný/služobný vozeň BDs + 3x veľkopriestorový osobný vozeň Bt
O trati
Železničná trať Nové Zámky – Prievidza (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 140) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Nové Zámky a Prievidzu. Je elektrifikovaná na úseku Nové Zámky – Šurany.
Číslo trate: ŽSR 140
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Nové Zámky – Prievidza
Rozchod: 1435 mm
Z histórie trate
Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch ju vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884. Vtedajšia trať však končila vo Veľkých Bieliciach a úsek do Prievidze sa dostaval až neskôr. 1.11.1876 bol otvorený úsek Šurany – Ivanka pri Nitre a 19.11.1876 úsek Ivanka pri Nitre – Nitra. Z Nitry do Topoľčian bola železnica otvorená 16.9.1881.
Otváranie jednotlivých úsekov
- 1876 Šurany – Nitra
- 1881 Nitra – Topoľčany
- 1884 Topoľčany – Veľké Bielice
- 1896 Veľké Bielice – Prievidza
- 1900 Nové Zámky – Šurany
Súčasnosť
V úseku Nové Zámky – Šurany je trať elektrifikovaná. Úsek Nové Zámky – Lužianky je využívaný výlučne regionálnou dopravou a nachádza sa na ňom aj najväčšie mesto celej trate Nitra. V úseku Lužianky – Prievidza je trať využívaná aj na rýchlikové spojenie Bratislava – Prievidza. Nákladnú prepravu na trati využívajú najmä priemyselné podniky na Hornej Nitre.
V roku 2018 sa mala začať modernizácia a elektrifikácia trate 140 v úseku Lužianky – Šurany, ktorej súčasťou je aj dlho zanedbávaný úsek vedený cez mesto Nitra.
V lete 2013 bola vybraná firma, ktorá uskutoční Technicko-ekonomickú štúdiu pre Elektrifikáciu a optimalizáciu trate Leopoldov – Nitra – Šurany.
Plánované úpravy majú „pripraviť podmienky pre moderný dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy.“ a tiež prepojenie s Bratislavou. Štúdia určila zvýšenie rýchlosti na celej trati do výšky 120 km/h. Súčasťou úprav trate by malo byť umožnenie bezbariérového prístupu na nástupištia, rekonštrukcia osvetlenia, inštalácia vizuálneho informačného systému na staniciach a zastávkach a na staniciach rozhlas pre cestujúcich. Projekt má tiež vziať do úvahy prípadné zdvojkoľajnenie úseku Leopoldov – Nitra. Najviac koľají, osem, bude elektrifikovaných v Nitre a v Lužiankach. Záverečná správa by mala byť hotová v marci 2015, po nej bude nasledovať projektová dokumentácia. Podľa údajov ŽSR z roku 2015 by sa mal projekt realizovať v rokoch 2019 až 2022.
Na celej dĺžke trate premávajú moderné jednotky 861, jednotky 813 a jedna súprava s rušňom typu 757. V prípade mimoriadností sa v prevádzke vyskytujú aj rušne typu 736, 750 a 754. Na úseku Šurany – Nové Zámky aj nové súpravy typu 671 a 951 (Push-Pull).
Stanice a zastávky na trati
- Nové Zámky
- Bánov
- Šurany
- Ondrochov
- Komjatice
- Veľký Kýr
- Branč
- Ivanka pri Nitre
- Dolné Krškany
- Nitra
- Nitra zastávka
- Mlynárce
- Lužianky
- Čakajovce
- Jelšovce
- Výčapy-Opatovce
- Koniarovce
- Preseľany nad Nitrou
- Kamanová
- Mýtna Nová Ves
- Ludanice
- Chrabrany
- Topoľčany
- Krušovce
- Bošany
- Chynorany
- Žabokreky nad Nitrou
- Veľké Bielice
- Partizánske(MHD Partizánske)
- Partizánske zastávka (MHD Partizánske)
- Veľké Uherce
- Oslany
- Bystričany
- Zemianske Kostoľany
- Nováky
- Koš
- Prievidza(MHD Prievidza) – križovatka s traťou (145) Prievidza – Horná Štubňa
Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net
Krásna trať! Ale tá rýchlosť! Doporučujem v rámci modernizácie prejsť na konskú železnicu, zaručene bude premávka rýchlejšia.
Chýba prirodzený zvuk z kabíny.
Veru, už by s tým konečne mali niečo začať robiť. Rýchlikove spojenie Bratislava- Prievidza je strašne pomalé(2 hod 15 min.) a z toho musí v Leopoldove stáť 15 minút kvôli výmene súpravy. Keby zefektívnili, elektrifikovali a modernizovali celú strať 140 určite by to bolo na osoch aj podnikom na Hornej Nitre aj občanom.
Nedavno som cestoval s vlakom Nove Zamky -Komarno a spat . Z Komarno spat do zamkov o 17,34 bolo otrasne : vlak bol obycajny motorak z doby 1970 ,meskanym odchodom 0,30 min. a ceresnicka na tote bola uzavreta stanica od17 do 05 rana a hlavne wc nikde !!!!