Trať ŽSR 140 Nové Zámky – Prievidza

996
2

Jazda v osobnom vlaku Os 5003 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  v motorovom rušni radu 736. 

Radenie vlaku

Rušeň 736 + 1x osobný/služobný vozeň BDs + 3x veľkopriestorový osobný vozeň Bt

O trati

Železničná trať Nové Zámky – Prievidza (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 140) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Nové Zámky a Prievidzu. Je elektrifikovaná na úseku Nové Zámky – Šurany.

Číslo trate: ŽSR 140
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Nové Zámky – Prievidza
Rozchod: 1435 mm

Z histórie trate

Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch ju vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884. Vtedajšia trať však končila vo Veľkých Bieliciach a úsek do Prievidze sa dostaval až neskôr. 1.11.1876 bol otvorený úsek Šurany – Ivanka pri Nitre a 19.11.1876 úsek Ivanka pri Nitre – Nitra. Z Nitry do Topoľčian bola železnica otvorená 16.9.1881.
Otváranie jednotlivých úsekov

  • 1876 Šurany – Nitra
  • 1881 Nitra – Topoľčany
  • 1884 Topoľčany – Veľké Bielice
  • 1896 Veľké Bielice – Prievidza
  • 1900 Nové Zámky – Šurany

Súčasnosť

V úseku Nové Zámky – Šurany je trať elektrifikovaná. Úsek Nové Zámky – Lužianky je využívaný výlučne regionálnou dopravou a nachádza sa na ňom aj najväčšie mesto celej trate Nitra. V úseku Lužianky – Prievidza je trať využívaná aj na rýchlikové spojenie Bratislava – Prievidza. Nákladnú prepravu na trati využívajú najmä priemyselné podniky na Hornej Nitre.

V roku 2018 sa mala začať modernizácia a elektrifikácia trate 140 v úseku Lužianky – Šurany, ktorej súčasťou je aj dlho zanedbávaný úsek vedený cez mesto Nitra.

V lete 2013 bola vybraná firma, ktorá uskutoční Technicko-ekonomickú štúdiu pre Elektrifikáciu a optimalizáciu trate Leopoldov – Nitra – Šurany.

Plánované úpravy majú „pripraviť podmienky pre moderný dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy.“ a tiež prepojenie s Bratislavou. Štúdia určila zvýšenie rýchlosti na celej trati do výšky 120 km/h. Súčasťou úprav trate by malo byť umožnenie bezbariérového prístupu na nástupištia, rekonštrukcia osvetlenia, inštalácia vizuálneho informačného systému na staniciach a zastávkach a na staniciach rozhlas pre cestujúcich. Projekt má tiež vziať do úvahy prípadné zdvojkoľajnenie úseku Leopoldov – Nitra. Najviac koľají, osem, bude elektrifikovaných v Nitre a v Lužiankach. Záverečná správa by mala byť hotová v marci 2015, po nej bude nasledovať projektová dokumentácia. Podľa údajov ŽSR z roku 2015 by sa mal projekt realizovať v rokoch 2019 až 2022.

Na celej dĺžke trate premávajú moderné jednotky 861, jednotky 813 a jedna súprava s rušňom typu 757. V prípade mimoriadností sa v prevádzke vyskytujú aj rušne typu 736, 750 a 754. Na úseku Šurany – Nové Zámky aj nové súpravy typu 671 a 951 (Push-Pull).

Stanice a zastávky na trati

  • Nové Zámky
  • Bánov
  • Šurany
  • Ondrochov
  • Komjatice
  • Veľký Kýr
  • Branč
  • Ivanka pri Nitre
  • Dolné Krškany
  • Nitra
  • Nitra zastávka
  • Mlynárce
  • Lužianky
  • Čakajovce
  • Jelšovce
  • Výčapy-Opatovce
  • Koniarovce
  • Preseľany nad Nitrou
  • Kamanová
  • Mýtna Nová Ves
  • Ludanice
  • Chrabrany
  • Topoľčany
  • Krušovce
  • Bošany
  • Chynorany
  • Žabokreky nad Nitrou
  • Veľké Bielice
  • Partizánske(MHD Partizánske)
  • Partizánske zastávka (MHD Partizánske)
  • Veľké Uherce
  • Oslany
  • Bystričany
  • Zemianske Kostoľany
  • Nováky
  • Koš
  • Prievidza(MHD Prievidza) – križovatka s traťou (145) Prievidza – Horná Štubňa

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

728*90

2 KOMENTÁRE

  1. Krásna trať! Ale tá rýchlosť! Doporučujem v rámci modernizácie prejsť na konskú železnicu, zaručene bude premávka rýchlejšia.
    Chýba prirodzený zvuk z kabíny.

    • Veru, už by s tým konečne mali niečo začať robiť. Rýchlikove spojenie Bratislava- Prievidza je strašne pomalé(2 hod 15 min.) a z toho musí v Leopoldove stáť 15 minút kvôli výmene súpravy. Keby zefektívnili, elektrifikovali a modernizovali celú strať 140 určite by to bolo na osoch aj podnikom na Hornej Nitre aj občanom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.