Trať ŽSR 140 Nové Zámky – Prievidza

437
0

Jazda v osobnom vlaku Os 5003 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  v motorovom rušni radu 736. 

Radenie vlaku

Rušeň 736 + 1x osobný/služobný vozeň BDs + 3x veľkopriestorový osobný vozeň Bt

O trati

Železničná trať Nové Zámky – Prievidza (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 140) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Nové Zámky a Prievidzu. Je elektrifikovaná na úseku Nové Zámky – Šurany.

Číslo trate: ŽSR 140

Správca: Železnice Slovenskej republiky

Trasa: Nové Zámky – Prievidza

Rozchod: 1435 mm

Z histórie trate

Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch ju vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884. Vtedajšia trať však končila vo Veľkých Bieliciach a úsek do Prievidze sa dostaval až neskôr. 1.11.1876 bol otvorený úsek Šurany – Ivanka pri Nitre a 19.11.1876 úsek Ivanka pri Nitre – Nitra. Z Nitry do Topoľčian bola železnica otvorená 16.9.1881.
Otváranie jednotlivých úsekov

  • 1876 Šurany – Nitra
  • 1881 Nitra – Topoľčany
  • 1884 Topoľčany – Veľké Bielice
  • 1896 Veľké Bielice – Prievidza
  • 1900 Nové Zámky – Šurany

Súčasnosť

V úseku Nové Zámky – Šurany je trať elektrifikovaná. Úsek Nové Zámky – Lužianky je využívaný výlučne regionálnou dopravou a nachádza sa na ňom aj najväčšie mesto celej trate Nitra. V úseku Lužianky – Prievidza je trať využívaná aj na rýchlikové spojenie Bratislava – Prievidza. Nákladnú prepravu na trati využívajú najmä priemyselné podniky na Hornej Nitre.

V roku 2018 sa mala začať modernizácia a elektrifikácia trate 140 v úseku Lužianky – Šurany, ktorej súčasťou je aj dlho zanedbávaný úsek vedený cez mesto Nitra.

V lete 2013 bola vybraná firma, ktorá uskutoční Technicko-ekonomickú štúdiu pre Elektrifikáciu a optimalizáciu trate Leopoldov – Nitra – Šurany.

Plánované úpravy majú „pripraviť podmienky pre moderný dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy.“ a tiež prepojenie s Bratislavou. Štúdia určila zvýšenie rýchlosti na celej trati do výšky 120 km/h. Súčasťou úprav trate by malo byť umožnenie bezbariérového prístupu na nástupištia, rekonštrukcia osvetlenia, inštalácia vizuálneho informačného systému na staniciach a zastávkach a na staniciach rozhlas pre cestujúcich. Projekt má tiež vziať do úvahy prípadné zdvojkoľajnenie úseku Leopoldov – Nitra. Najviac koľají, osem, bude elektrifikovaných v Nitre a v Lužiankach. Záverečná správa by mala byť hotová v marci 2015, po nej bude nasledovať projektová dokumentácia. Podľa údajov ŽSR z roku 2015 by sa mal projekt realizovať v rokoch 2019 až 2022.

Na celej dĺžke trate premávajú moderné jednotky 861, jednotky 813 a jedna súprava s rušňom typu 757. V prípade mimoriadností sa v prevádzke vyskytujú aj rušne typu 736, 750 a 754. Na úseku Šurany – Nové Zámky aj nové súpravy typu 671 a 951 (Push-Pull).

Stanice a zastávky na trati

  • Nové Zámky
  • Bánov
  • Šurany
  • Ondrochov
  • Komjatice
  • Veľký Kýr
  • Branč
  • Ivanka pri Nitre
  • Dolné Krškany
  • Nitra
  • Nitra zastávka
  • Mlynárce
  • Lužianky
  • Čakajovce
  • Jelšovce
  • Výčapy-Opatovce
  • Koniarovce
  • Preseľany nad Nitrou
  • Kamanová
  • Mýtna Nová Ves
  • Ludanice
  • Chrabrany
  • Topoľčany
  • Krušovce
  • Bošany
  • Chynorany
  • Žabokreky nad Nitrou
  • Veľké Bielice
  • Partizánske(MHD Partizánske)
  • Partizánske zastávka (MHD Partizánske)
  • Veľké Uherce
  • Oslany
  • Bystričany
  • Zemianske Kostoľany
  • Nováky
  • Koš
  • Prievidza(MHD Prievidza) – križovatka s traťou (145) Prievidza – Horná Štubňa

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.