Trať ŽSR 125 Horní Lideč – Púchov

472
0

Jazda v osobnom vlaku Os 3269 v elektrickej jednotke 971 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

O trati

Železničná trať Púchov – Horní Lideč (železnica generála M. R. Štefánika, dráha generála M. R. Štefánika, dráha československej vzájomnosti, v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 125) je elektrifikovaná dvojkoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Púchov a Horní Lideč na Morave, kde sa spája so železničnou traťou T. G. Masaryka, Vsetín – Horní Lideč, uvedenou do prevádzky v roku 1928 (dnes železničné trate 280 a 283).

Číslo trate: ŽSR – 125
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Horní Lideč – Púchov
Rozchod: 1 435 mm

Z histórie

Železničné trate na Slovensku i v Česku pri vzniku spoločného štátu smerovali najmä do bývalých centier – Budapešti a Viedne. Prepojení medzi východom a západom bolo málo, čo viedlo k snahe dobudovať úseky, ktoré umožnia cestovať a prepravovať rudy i tovar po novej krajine i v tomto smere.

V 30. rokoch 20. storočia sa na Slovensku budovalo niekoľko dôležitých tratí, medzi nimi i prepojenie trate Bratislava – Žilina s traťou Přerov – Ostrava cez Púchov a Lyský priesmyk. Medzi Slovenskom a Českom existovalo niekoľko lokálnych tratí, no dôležité rýchlikové prepojenia boli len traťou Kúty – Břeclav a Čadca – Jablunkov.

Nové spojenie Púchov – Horní Lideč bolo sprevádzkované 2. mája 1937 a vytvorilo dôležitý koridor pre spojenie Prahy a Košíc cez Olomouc a Žilinu.

Elektrifikácia tak významnej železnice v úseku Horní Lideč – Púchov – Žilina prebehla medzi prvými a bola realizovaná už v roku 1960.

Trať je súčasťou Železničného koridoru pre nákladnú dopravu číslo 9. Koridor vedie v trase Praha – Horní Lideč – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou (slovensko-ukrajinská hranica). V skratke sa označuje „Česko-slovenský koridor“ alebo „CS koridor“. Prvé jednanie správnej rady koridoru sa uskutočnilo 22. februára 2012 v Prahe.

V septembri 2013 ŽSR plánovali modernizáciu trate a zároveň zmenu jej trakčnej sústavy. Modernizácia mala byť ukončená v roku 2016. Podľa plánov ŽSR z júla 2015 by trakčná sústava na slovenskej časti trate v úseku Púchov – Lúky pod Makytou mala byť do roku 2017 zmenená z 3kV jednosmernej na 25kV striedavú.

Predpokladaný termín stavby „Modernizácia železničnej trate Púchov – Lúky pod Makytou – štátna hranica SK/CZ“ bol od mája 2016 do mája 2018.

Stanice a zastávky na trati

Horní Lideč (SŽDC – ČR)
• Střelná
• hraničný priechod ČR a SR
• Strelenka
• Lysá pod Makytou
• Lúky pod Makytou
• Záriečie
• Dohňany
• Púchov zastávka
• Púchov závody
Púchov – križovatka s traťou Bratislava – Žilina

Zdro: wikipedia.org, vlaky.net

728*90

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.