Trať ŽSR 120 Trenčín- Žilina

2350
1
ZDIEĽAŤ

Jazda v rýchliku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 605 (Dargov) v elektrickom rušni radu 361.

Radenie vlaku

Rušeň 361 + reštauračný vozeň WRRm + vozeň Apeer61 + jedálenský vozeň WRRmeer61 + vozeň Bdghmeer61 + vozeň Bdteer/Bdgteer + vozeň Bmpeer61 + 3x vozeň Beer61 + 4x vozeň Bmeer61.

 

Číslo trate: ŽSR – 120
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Trenčín – Žilina
Rozchod: 1 435 mm
Elektrifikácia: Napájacia sústava na úseku:

Trenčín – Púchov: striedavý prúd 25 kV 50 Hz

Púchov – Žilina: jednosmerný prúd 3kV

 

 

Železničná trať Trenčín – Žilina je súčasťou trate Bratislava- Žilina (tiež Považská železnica, v cestovnom poriadku je pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 120). Ide o elektrifikovanú dvojkoľajnú železničnú trať na Slovensku, ktorá spája Trenčín a Žilinu a je súčasťou V. medzinárodného dopravného koridoru.

Z histórie trati

V roku 1856 historici zaznamenali prvé snahy o vybudovanie Považskej železnice. 1. novembra 1883 bol sprevádzkovaný úsek do Žiliny. Trať končila na stanici Nová Žilina – terajšia Žilina zriaďovacia stanica; s hlavnou stanicou, kde mala zastávku Košicko-bohumínska železnica bola prepojená až neskôr. V rokoch 1911 – 1912 zdvojkoľajnili úsek Hričov – Žilina a spojku Nová Žilina – Žilina.

Zaujímavosti

Zaujímavosťou trate je dvojaká trakcia:

  • na úseku Bratislava– Púchov je napájacia sústava ~25 kV 50 Hz (AC – striedavý prúd)
  • na úseku Púchov– Žilina je napájacia sústava =3 kV (DC – jednosmerný prúd)

Styk napájacích sústav je pri železničnej zastávke Dolné Kočkovce, 2,1 km od Púchova smerom na Bratislavu. (Na videu je to čas 00:22:28)

Modernizácia úsekov trate 120 Trenčín – Žilina

 

úsek dlžka Začiatok výstavby uvedenie
do prevádzky
Trenčín – Púchov
Trenčianska Teplá (vrátane) – Ilava (mimo) 11,4 km november 2009 júl 2014
Ilava (vrátane) – Beluša (mimo) 12,2 km november 2009 júl 2014
Beluša (vrátane) – Púchov (vrátane) 9,7 km júl 2012 predpoklad apríl2015
Púchov – Žilina
Púchov (mimo) – Považská Teplá (vrátane) 15,8 km 2015 2018
Považská Teplá (mimo) – Žilina (mimo) 22,7 km január 2014 január 2017

Stanice

  • Trenčín – križovatka s traťou 143
  • Opatová nad Váhom
  • Trenčianska Teplá – križovatka s traťou 122, 123 a 124
  • Dubnica nad Váhom
  • Ilava
  • Košeca
  • Ladce
  • Beluša
  • Dolné Kočkovce
  • Púchov – križovatka s traťou 125, na sever od stanice styk sústav ~25 kV a =3 kV
  • Nosice
  • Milochov
  • Považská Bystrica
  • Považská Teplá
  • Plevník-Drienové
  • Predmier
  • Bytča
  • Dolný Hričov
  • Horný Hričov
  • Žilina – križovatka s traťou 126, 127 a 180

1 komentár

  1. Zajímavé video. Usuzuji, že vzniklo ještě před 1. srpnem 2015, jelikož je zde zachycen styk napájecích systémů 25 kV střídavých a 3 kV stejnosměrných ještě v úseku Dolné Kočkovce – Púchov. Od 1.8.2015 již tento styk neexistuje, stanice Púchov je napájena střídavým proudem 25 kV 50 Hz a naopak vznikly dva nové provizorní styky ve směru na Povážskou Bystrici a ve směru na Horní Lideč.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ