Jazda v rýchliku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 605 (Dargov) v elektrickom rušni radu 362.
Radenie vlaku
Rušeň 362 + vozeň Aeer61 + vozeň Apeer61 + vozeň WRRmeer61 + vozeň BDshmeer + 3x vozeň Beer61 + 4x vozeň Bmpeer61.
Číslo trate: | ŽSR – 120 |
Správca: | Železnice Slovenskej republiky |
Trasa: | Bratislava – Žilina |
Rozchod: | 1 435 mm |
Elektrifikácia: | Napájacia sústava – striedavý prúd 25 kV 50 Hz |
Železničná trať Bratislava – Trnava je súčasťou trate Bratislava– Žilina (tiež Považská železnica, v cestovnom poriadku je pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 120). Ide o elektrifikovanú dvojkoľajnú železničnú trať na Slovensku, ktorá spája Bratislavu a Trnavu a je súčasťou V. medzinárodného dopravného koridoru.
Z histórie trate
Prvá uhorská bratislavsko-trnavská železničná spoločnosť vznikla 22.1.1838, keď boli plenárnemu zasadnutiu predložené projekty a rozpočet na schválenie. Schválený kapitál vo výške 500 000 zl mal byť získaný vydaním 2 500 akcií s nominálnou hodnotou 200 zl. Pomerne nízky náklad stavby súvisel s použitím koní ako ťažnej sily. 27. septembra 1840 začala skúšobná a 4.10.1840 verejná prevádzka 15,5 km dlhej konskej železnice medzi mestami Bratislava a Svätý Jur (prvá železnica na Slovensku a v Uhorsku). Na úseku Svätý Jur – Pezinok sa prevádzka začala 30.6.1841. V roku 1872 trať zatvorili kvôli rekonštrukcii na parnú trakciu. 11. decembra 1846 bol sprevádzkovaný úsek po Sereď, 20. augusta 1848 po nej šiel prvý parný vlak z Viedne. V roku 1856 historici zaznamenali prvé snahy o vybudovanie Považskej železnice. 1. mája 1873 oficiálne spustili premávku parnej železnice na úseku Bratislava – Trnava.
Zaujímavosti
Na trati ŽSR číslo 120 medzi stanicami Pezinok a Šenkvice sa nachádza železničná estakáda. Jej dĺžka je 740 m a dokončili ju v roku 2005.
Vybudovali ju ako najzložitejšiu časť stavby preložky V. koridoru a skladá sa z dvoch častí. Prvá časť modernizovaného úseku kopíruje pôvodnú starú trať v dĺžke 1,5 km a druhý úsek nahradila preložka železničnej trate v dĺžke 3,5 km. V tomto úseku je nová trať vedená na novovybudovanom železničnom násype, ktorého výška je až do 8 m a zvyšnú časť tvorí železničná estakáda v dĺžke 740 m.
Modernizácia úsekov na trati
úsek | dlžka | začiatok výstavby | uvedenie do prevádzky |
|
---|---|---|---|---|
Bratislava Rača – Trnava | ||||
Bratislava Rača – Šenkvice (mimo staníc) | 13,4 km | marec 2002 | september 2006 | |
Šenkvice – Cífer a stanice v úseku Rača – Trnava | 22,4 km | júl 2004 | september 2008 | |
Cífer – Trnava (mimo staníc) | 5,8 km | marec 2000 | jún 2001 | |
Trnava – Nové Mesto nad Váhom | ||||
Trnava (mimo) – Piešťany (mimo) | 33 km | október 2004 | marec 2008 | |
Piešťany (vrátane) – Nové Mesto nad Váhom (vrátane) | 20 km | marec 2006 | marec 2009 | |
Nové Mesto nad Váhom – Púchov | ||||
Nové Mesto nad Váhom (mimo) – Trenčianske Bohuslavice (mimo) | 4,5 km | september 2009 | máj 2013 | |
Trenčianske Bohuslavice (vrátane) – Zlatovce (mimo) | 12,9 km | september 2009 | máj 2013 | |
Zlatovce (vrátane) – Trenčianska Teplá (mimo) | 12,2 km | október 2012 | december 2017 | |
Trenčianska Teplá (vrátane) – Ilava (mimo) | 11,4 km | november 2009 | júl 2014 | |
Ilava (vrátane) – Beluša (mimo) | 12,2 km | november 2009 | júl 2014 | |
Beluša (vrátane) – Púchov (vrátane) | 9,7 km | júl 2012 | november 2015 | |
Púchov – Žilina | ||||
Púchov (mimo) – Považská Teplá (vrátane) | 15,8 km | september 2016 | december 2020 | |
Považská Teplá (mimo) – Žilina (mimo) | 22,7 km | január 2014 | december 2018 |
Stanice na trati
- Bratislava hlavná stanica – križovatka s traťou 100, 110, 130, 132 a 607
- Bratislava-Vinohrady
- Bratislava-Rača – križovatka s traťou 602
- Svätý Jur
- Pezinok zastávka
- Pezinok
- Šenkvice
- Báhoň
- Cífer
- Trnava – križovatka s traťou 116 a 133
- Brestovany
- Leopoldov – križovatka s traťou 133 a 141
- Madunice
- Veľké Kostoľany
- Drahovce zastávka
- Piešťany
- Horná Streda
- Brunovce
- Považany
- Nové Mesto nad Váhom – križovatka s traťou 121
- Trenčianske Bohuslavice
- Melčice
- Kostolná-Zariečie
- Zlatovce
- Trenčín – križovatka s traťou 143
- Opatová nad Váhom
- Trenčianska Teplá – križovatka s traťou 122, 123 a 124
- Dubnica nad Váhom
- Ilava
- Košeca
- Ladce
- Beluša
- Dolné Kočkovce
- Púchov – križovatka s traťou 125, na sever od stanice styk sústav ~25 kV a =3 kV
- Nosice
- Milochov (v rámci modernizácie trate bude zrušená)
- Považská Bystrica
- Považská Teplá
- Plevník-Drienové
- Predmier
- Bytča
- Dolný Hričov
- Horný Hričov
- Žilina – križovatka s traťou 126, 127 a 180
Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net
V b. Rača odbočka na trať 602 ? to je ktprá trať ?
Trať 602 ?
Viď: https://www.vlaky.net/servis/trat.asp?id=87
Dříve zde byla tři videa: Bratislava – Trnava, Trnava – Trenčín a Trenčín – Žilina. Teď už je zde jen jedno celkové video Bratislava – Žilina. Je vidět, že modernizované jsou už části tratě Bratislava Rača – Púchov a Povážska Teplá – Žilina. Zbývá už jen Púchov (mimo) – Povážska Teplá (včetně). Zde to bude asi poněkud nákladnější, neboť se zde plánuje přeložka tratě.