Trať ŽSR 100 Bratislava – Marchegg

432
0

Jazda v regionálnom exprese REX 2519 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s., ktorý prevádzkujú spolu s rakúskymi spolkovými železnicami ÖBB.

Radenie vlaku

Rušeň radu ÖBB 2016 + osobný vozeň Ampeer + osobný vozeň WRRmeer + osobný vozeň Bdghmeer + 2 x osobný vozeň Bmpeer

O trati

Železničná trať Bratislava – Devínska Nová Ves – Marchegg (ÖBB) (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 100) je elektrifikovaná dvojkoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Bratislavu a rakúsky Marchegg cez Devínsku Novú Ves. Trať je elektrifikovaná a dvojkoľajná po odbočku pred hraničným prechodom.

Číslo trate: ŽSR – 100
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Bratislava hl. st. – Marchegg
Rozchod: 1 435 mm

Z histórie

Už od roku 1836 existovali snahy o vybudovanie železničného prepojenia Viedne a Pešti. Výstavba trate cez Győr začala už v roku 1838, no to už prebiehali i práce na trati Marchegg – Bratislava. Súperenie o trasovaní prepojenia kľúčových centier monarchie napokon skončilo po bankrote konzorcia, ktoré budovalo trať cez Győr. Dôležitá železnica do Pešti a s pokračovaním do Debrecínu (Tiská železnica) tak mala prechádzať Bratislavou a južným Slovenskom.

Na úseku bolo potrebné vybudovať niekoľko náročných stavieb, napríklad 474 m dlhý most cez Moravu, zárez pri Lamači, 215 m dlhý a 17 m vysoký Červený most a 703,6 m dlhý tunel.

Prvý parný vlak dorazil po tejto železnici do Bratislavy 20.8.1848. Prevádzku na nej od jej začiatku až do poštátnenia roku 1850 zabezpečovala KFNB.

Už počas stavby prvého úseku sa spoločnosť Uhorskej centrálnej železnice dostala do finančných problémov. Politické okolnosti roku 1848 jej situáciu ešte viac zhoršili. Na svojom generálnom zhromaždení roku 1849 sa rozhodla odstúpiť dokončené úseky železnice štátu. Dňa 7. 3. 1850 boli všetky trate Uhorskej centrálnej železnice vykúpené štátom za 20 458 361 zl, pričom obligácie spoločnosti boli vymenené za 5% štátne dlhopisy. V súlade s vtedajšími zásadami štátneho železničného systému boli tieto trate začlenené do siete štátnych železníc ako Juhovýchodná štátna železnica.

Po vybudovaní úseku Bratislava – Vác spájala od 16. decembra 1850 Viedeň a Budapešť a patrila k najdôležitejším tratiam v Rakúsko-Uhorsku. Premával po nej i slávny Orient Express.

V pláne je elektrifikácia tejto trate v úseku Devínska Nová Ves-Marchegg.

Stanice a zastávky na trati

Bratislava (hl. stanica) – súbeh s traťou 110 (BA – Kúty – Břeclav), 120 (BA – Žilina), križovatka s traťou 130 (BA – Štúrovo), 132 (BA – Rajka)
• Bratislava Železná Studienka
• Bratislava-Lamač – križovatka s traťou 110 (BA – Kúty – Břeclav)
• Devínska Nová Ves – križovatka s traťou 110 (BA – Kúty – Břeclav)
• hraničný priechod SR a Rakúska
Marchegg (ÖBB)

 

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

728*90

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.