azda v osobnom vlaku Os 3950 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. v elektrickej jednotke radu 671 a v osobnom vlaku Os 2906 v motorovom vozni radu 811.
Železničná trať Žilina – Mosty u Jablunkova (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 127) je dvojkoľajná, elektrifikovaná trať, vedúca zo Žiliny cez Čadcu do českej stanice Mosty u Jablunkova. Na území Česka nadväzuje trať do Bohumína.
Číslo trate: | ŽSR – 127 |
Správca: | Železnice Slovenskej republiky |
Trasa: | Žilina – Čadca – Svrčinovec zastávka – Mosty u Jablunkova ČD |
Rozchod: | 1 435 mm |
Elektrifikácia: | 3 kV = |
Z histórie
Trať bola odovzdaná do prevádzky 8. januára 1871 ako súčasť Košicko-bohumínskej železnice. V roku 1898 sa postavila druhá traťová koľaj v úseku Čadca – Mosty u Jablunkova (– Jablunkov) v snahe zefektívniť dopravu na tomto sklonovo náročnom úseku (stúpanie až do 16‰). Výnimku tvoril úsek cez Jablunkovský tunel, ktorý bol zdvojkoľajnený stavbou druhého tunela až v roku 1917. Úsek Žilina – Čadca bol zdvojkoľajnený v roku 1915.
Po druhej svetovej vojne bolo rozhodnuté o elektrifikácii Košicko-bohumínskej železnice. Úsek Čadca – Mosty u Jablunkova bol dokončený v roku 1963, zvyšok trate v roku 1964.
Modernizácia trate
Od roku 2007 je uzatvorený jeden z Jablunkovských tunelov. Prebieha prestavba na dvojkoľajný tunel. Po jej skončení by mal byť druhý tunel čiastočne zasypaný. V polovici novembra 2009 došlo na stavbe k niekoľkým závalom.
Súčasne bol medzi rokmi 2008 a 2011 modernizovaný úsek Žilina – Krásno nad Kysucou. Výstavba bola ukončená v roku 2011. Úsek Krásno nad Kysucou – štátna hranica je momentálne (október 2012) v štádiu prípravy projektu, pričom je hotová EIA a vydané územné rozhodnutie.
Prehľad modernizácie úsekov
úsek | dlžka | začatie výstavby |
uvedenie do prevádzky |
---|---|---|---|
Žilina (mimo) – Krásno nad Kysucou (vrátane) | 18,9 km | jún 2008 | marec 2012 |
Krásno nad Kysucou (mimo) – štátna hranica SR/ČR | 14,2 km | plánované 2019 | plánované 2022 |
Stanice a zastávky na trati
- Žilina
- Brodno
- Rudina
- Kysucké Nové Mesto
- Ochodnica
- Dunajov
- Krásno nad Kysucou
- Oščadnica
- Čadca mesto
- Čadca
- Svrčinovec zastávka
- Mosty u Jablunkova zastávka
- Mosty u Jablunkova
Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net
Pěkné video. Lze z něj vypozorovat, která část trati je již zmodernizovaná a která ještě ne. Na slovenské straně je zmodernizován úsek Žilina – Krásno nad Kysucou. Na české straně je zmodernizován úsek od Bohumína po státní hranici se Slovenskem. Zbývá tedy na slovenské straně zmodernizovat úsek z Krásna nad Kysucou přes Čadcu po státní hranici s Českou republikou.
Fakt je krásne video. Tie zmodernizované stanice a zástavky vyzerajú parádne. Len nechápem, prečo na tejto trati nerobia podchody a podjazdy a nadjazdy, ako sa to robí na Koridorovej trati 120 Z Bratislavy do Žiliny. A ešte, že či by nešla ta trať okolo Brodno urobiť inak, nie na trati na rýchlosť 140 km/h je oblúk pod na niakych 90 km/h iba.