Trať 127 Žilina- Mosty u Jablunkova (ČR)

712
2
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku Os 3950 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.  v elektrickej jednotke  radu 671 a v osobnom vlaku Os 2906 v motorovom vozni radu 811.

Železničná trať Žilina – Mosty u Jablunkova (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 127) je dvojkoľajná, elektrifikovaná trať, vedúca zo Žiliny cez Čadcu do českej stanice Mosty u Jablunkova. Na území Česka nadväzuje trať do Bohumína.

zilina

Číslo trate: ŽSR – 127
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Žilina – Čadca – Svrčinovec zastávka – Mosty u Jablunkova ČD
Rozchod: 1 435 mm
Elektrifikácia: 3 kV =

kysuckenovemesto

Z histórie

Trať bola odovzdaná do prevádzky 8. januára 1871 ako súčasť Košicko-bohumínskej železnice. V roku 1898 sa postavila druhá traťová koľaj v úseku Čadca – Mosty u Jablunkova (– Jablunkov) v snahe zefektívniť dopravu na tomto sklonovo náročnom úseku (stúpanie až do 16‰). Výnimku tvoril úsek cez Jablunkovský tunel, ktorý bol zdvojkoľajnený stavbou druhého tunela až v roku 1917. Úsek Žilina – Čadca bol zdvojkoľajnený v roku 1915.

Po druhej svetovej vojne bolo rozhodnuté o elektrifikácii Košicko-bohumínskej železnice. Úsek Čadca – Mosty u Jablunkova bol dokončený v roku 1963, zvyšok trate v roku 1964.

Modernizácia trate

Od roku 2007 je uzatvorený jeden z Jablunkovských tunelov. Prebieha prestavba na dvojkoľajný tunel. Po jej skončení by mal byť druhý tunel čiastočne zasypaný. V polovici novembra 2009 došlo na stavbe k niekoľkým závalom.

Súčasne bol medzi rokmi 2008 a 2011 modernizovaný úsek Žilina – Krásno nad Kysucou. Výstavba bola ukončená v roku 2011. Úsek Krásno nad Kysucou – štátna hranica je momentálne (október 2012) v štádiu prípravy projektu, pričom je hotová EIA a vydané územné rozhodnutie.

Prehľad modernizácie úsekov

úsek dlžka začatie
výstavby
uvedenie
do prevádzky
Žilina (mimo) – Krásno nad Kysucou (vrátane) 18,9 km jún 2008 marec 2012
Krásno nad Kysucou (mimo) – štátna hranica SR/ČR 14,2 km plánované 2019 plánované 2022

 

svrcinovec_zastavka

Stanice a zastávky na trati

  • Žilina
  • Brodno
  • Rudina
  • Kysucké Nové Mesto
  • Ochodnica
  • Dunajov
  • Krásno nad Kysucou
  • Oščadnica
  • Čadca mesto
  • Čadca
  • Svrčinovec zastávka
  • Mosty u Jablunkova zastávka
  • Mosty u Jablunkova

Zdroj: wikipedia.org, vlaky.net

2 KOMENTÁRE

  1. Pěkné video. Lze z něj vypozorovat, která část trati je již zmodernizovaná a která ještě ne. Na slovenské straně je zmodernizován úsek Žilina – Krásno nad Kysucou. Na české straně je zmodernizován úsek od Bohumína po státní hranici se Slovenskem. Zbývá tedy na slovenské straně zmodernizovat úsek z Krásna nad Kysucou přes Čadcu po státní hranici s Českou republikou.

  2. Fakt je krásne video. Tie zmodernizované stanice a zástavky vyzerajú parádne. Len nechápem, prečo na tejto trati nerobia podchody a podjazdy a nadjazdy, ako sa to robí na Koridorovej trati 120 Z Bratislavy do Žiliny. A ešte, že či by nešla ta trať okolo Brodno urobiť inak, nie na trati na rýchlosť 140 km/h je oblúk pod na niakych 90 km/h iba.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ