Štátna ZSSK Cargo mala ku koncu roku 2015 dlh vo výške 129,6 milióna eur

92
0
ZDIEĽAŤ

Bratislava 8. júna (TASR) – Štátna nákladná Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) skončila rok 2015 s celkovým dlhom vo výške 129,6 milióna eur. Vyplýva to z Informácie o plnení opatrení realizácie procesu ekonomickej konsolidácie a ďalšieho rozvoja ZSSK Cargo, ktorú na dnešné rokovanie vlády predložil minister dopravy Roman Brecely (nominant #Siete). Kabinet ju zároveň vzal na vedomie.

Z celkového dlhu nákladného dopravcu ZSSK Cargo tvorili ku koncu roku 2015 bankové úvery 63,6 milióna eur, neuhradený záväzok za použitie železničnej infraštruktúry za rok 2010 voči Železniciam Slovenskej republiky bol vo výške 35,5 milióna eur a záväzky z finančného lízingu vo výške 30,5 milióna eur.

Od roku 2012 pritom dlh spoločnosti postupne klesal. Na konci roku 2012 predstavoval výšku 447 miliónov eur, v roku 2013 to bolo 433 miliónov eur a v roku 2014 predstavoval 333 miliónov eur.

Na zníženie zadlženia spoločnosti sa použili predovšetkým financie získané z predaja 66-% podielu v dcérskej spoločnosti firmy Cargo Wagon vo výške 7 miliónov eur i výnosy z predaja nákladných vozňov vo výške 216,6 milióna eur.
Čo sa týka druhej dcérskej spoločnosti ZSSK Cargo, ktorá nesie názov Cargo Intermodal, predaj jej 66-% akcií sa doteraz nezrealizoval. Aj keď štátny dopravca vyhlásil dvojkolové medzinárodné výberové konanie na vstup investora do dcérskej firmy, nepodarilo sa mu dosiahnuť očakávanú cenu za 66 % akcií vo výške približne 20 miliónov eur.
Cargo

V rámci plánovaných opatrení na ekonomickú konsolidáciu ZSSK Cargo sa pritom počítalo aj so vznikom tretej dcérskej spoločnosti, ktorá mala byť zameraná na oblasť údržby a opráv rušňov a vozňov. Mala byť spoločným podnikom štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a nákladného dopravcu ZSSK Cargo.

Z informácie ale vyplýva, že po posúdení tohto kroku nakoniec padlo rozhodnutie takúto dcérsku spoločnosť nevytvoriť. Dôvodom boli najmä rozdielna technická základňa koľajových vozidiel v osobnej a nákladnej doprave, a tiež rozdielne požiadavky na kvalitu údržby a opráv týchto vozidiel. Okrem toho by to mohlo pre ZSSK znamenať riziko, že nebude môcť čerpať eurofondy na zariadenia technicko-hygienickej údržby vlakov na osobnú dopravu.
„ZSSK Cargo preto pripravuje model samostatnej dcérskej spoločnosti na opravy a údržbu rušňov a nákladných vozňov,“ avizuje rezort dopravy v materiáli.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ