Slovenská strela začala premávať pred 80 rokmi

685
0
ZDIEĽAŤ

Praha/Bratislava 12. júla (TASR) – Legendárny motorový vlak Slovenská strela spájajúci Bratislavu a Prahu sa na svoju prvú jazdu vydal pred 80 rokmi 13. júla 1936.

Železničný motorový vozeň s aerodynamickými tvarmi s technickým označením M 290.0 a s názvom Slovenská strela vyrobili v roku 1936 v závode Ringhoffer-Tatra v Kopřivnici v bývalom Československu. Unikátny elektromechanický prenos výkonu navrhol Josef Sousedík zo Vsetína (dnes Česko). Pri skúškach dosiahla Slovenská strela rýchlosť až 148 kilometrov za hodinu.

M_290.0_front

Na objednávku vtedajšieho ministerstva železníc boli vyrobené dva motorové vozne pokrokovej technickej koncepcie, určené pre rýchlu osobnú prepravu medzi Bratislavou a Prahou. Slovenská strela bola pridelená do depa a domovskej stanice v Bratislave. Vlak premával na trase Bratislava – Brno – Praha priemernou cestovnou rýchlosťou 92 km/h. Cestujúci sa z Bratislavy do Prahy dostali za 4 hodiny 51 minút. Vlak bol v Československu prvým povinne miestenkovým a mal aj bufet. Disponoval 72 dvoma miestami na sedenie druhej triedy. V Brne stál 35 minút.

1024px-Slovenská_strela_-_interior

Rozpad Československej republiky (ČSR) v roku 1939 znamenal ukončenie expresného vlakového spojenia najväčších miest vtedajšej predvojnovej republiky. Počas druhej svetovej vojny stála Slovenská strela v bratislavskom železničnom depe. V roku 1953 bola Slovenská strela odstavená a neskôr sa dostala do Vagónky Studénka (dnes Česko). V roku 1960 ju odovzdali do podnikového múzea Tatry v českej Kopřivnici. Vo februári 2010 sa železničný motorový vozeň M 290.0 (Slovenská strela) stal českou národnou kultúrnou pamiatkou.

M_290.0_side

V súčasnosti premáva medzi Prahou a Bratislavou rýchlik EuroCity(EC) s názvom Slovenská strela.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ