Škoda Transportation dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

110
0

Bratislava 8. októbra (TASR) – Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) dodá 25 moderných elektrických jednotiek Škoda Transportation, a. s., v konzorciu so ŽOS Trnava, a. s. Národný dopravca ich plánuje nasadiť do regionálnej dopravy na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. TASR o tom informoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

„ZSSK víta Vykonávacie rozhodnutie Európskej komisie (EK) z 2. októbra 2018, ktorým schválila finančný príspevok na projekt Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 2. časť, vybraný ako súčasť operačného programu ‚Integrovaná infraštruktúra‘ na Slovensku. Bude financovaný z fondov Európskej únie (EÚ), konkrétne prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, ďalej z prostriedkov nenávratného finančného príspevku zo zdrojov kohézneho fondu, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov,“ uviedol Kováč.

Doplnil, že ide o doteraz najväčšiu investičnú zmluvu, aká bola podpísaná od vzniku ZSSK v roku 2005. „Priebeh tohto tendra bol vďaka transparentnému prístupu v koordinácii s EK bezproblémový, čoho dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči (Škoda Transportation a Stadler Bussnang AG).

Víťaznou sa napokon stala ponuka Škoda Transportation, a. s., v konzorciu so ŽOS Trnava, a. s.,“ dodal hovorca ZSSK.

„Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami, ako majú byť dodané, máme už pozitívnu skúsenosť. Takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Škoda Transportation podľa Kováča už v minulosti dodala pre ZSSK 19 elektrických poschodových jednotiek a 10 poschodových push-pull súprav, ktoré majú nízku poruchovosť i spotrebu energií v porovnaní s priemerom vozňového parku ZSSK.

„Niektorí naši kritici hovoria, že nemáme kupovať nové vlaky, ale radšej opravovať staré. Využitie fondov EÚ zrýchľuje zefektívňovanie prevádzky náhradou starých rušňov a vozňov za moderné jednotky. Týchto 25 nových vlakov nám umožní pracovať s našimi vozidlami efektívnejšie a vyradiť najporuchovejšie vozidlá, ktoré budú mať v roku 2021 viac ako 50 rokov,“ vysvetlil podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný.

Dvadsaťpäť elektrických jednotiek nasadia podľa hovorcu ZSSK do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 km/h a napätie 3 kV a 25 kV. „ZSSK budú dodané v rokoch 2020 až 2022 v dvoch verziách. V kratšej s dĺžkou 80 metrov a s kapacitou 247 sediacich cestujúcich (13 kusov) a dlhšej 106-metrovej s kapacitou 343 sediacich cestujúcich (12 kusov). Každý vozeň súpravy bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Vďaka tomu budú mať súpravy vynikajúce jazdné vlastnosti na všetkých elektrifikovaných tratiach Slovenska a umožnia spoľahlivé dodržiavanie cestovného poriadku aj v náročných zimných podmienkach,“ podotkol Kováč.

Pripomenul, že ZSSK už rok a pol smeruje k znižovaniu stavu záloh, lepším opravám a efektivite. „Náklady na kilometer i prepraveného cestujúceho sa znižujú, zastarané vlaky sa vyraďujú, obehy sa zefektívňujú. ZSSK má dlhodobo pozitívnu skúsenosť s čerpaním eurofondov na obstarávanie nových koľajových vozidiel. Stratégia ZSSK z novembra 2016 tiež radikálne rieši vyraďovanie najporuchovejších modelov (napríklad rušne radu 240, tzv. Laminátky) a podporuje masívne investície do opravárenského hmotného i ľudského zázemia, ktoré boli v minulosti zanedbávané.

Táto stratégia predpokladá popri raste výkonov ďalšie znižovanie rozsiahleho a rôznorodého vozňového parku ZSSK. V roku 2005 bolo rušňov a vozňov takmer 2000, v súčasnosti je ich zhruba o 350 menej, hoci počet cestujúcich stále rastie. Počet vozidiel v ZSSK sa má do roku 2025 znížiť o 20 %, no vďaka ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie,“ uzavrel Kováč.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.