Rýchlikový chaos. České dráhy odmietajú uznávať cestovné lístky novej konkurencie

183
0
ZDIEĽAŤ

Praha 28. november (idnes.cz) – Cestujúcich medzi Plzňou a Mostom od 11. decembra čaká pri plánovaní cesty vlakom nielen hľadanie času odchodu, ale aj dopravcu. Vstup konkurencie na ďalšiu českú trať upozornil na dlho neriešený problém českej železničnej dopravy: vzájomné uznávanie cestovných lístkov dopravcov.

Na trať prvýkrát vyrazia štátom objednané rýchliky u súkromného dopravcu GW Train Regio. Spolu s nimi sa však po koľajniciach budú preháňať rýchliky a osobné vlaky platené z krajských peňazí v réžii Českých dráh. Každý z dopravcov bude mať svoje lístky, iné nebude uznávať.

gwtrain1b

Komplikácia je to predovšetkým pre pravidelných cestujúcich s dlhodobými cestovnými lístkami, čo podľa odborníkov môže viesť k ich odlivu. Zo šiestich rýchlikových spojov denne budú štyri pripadať na GW Train Regio, dve budú ďalej prevádzkovať České dráhy. Tým zostávajú aj osobné vlaky na tejto trase.

„Najmä pravidelní cestujúci budú poškodení tým, že pre nich v podstate niektoré vlaky zmiznú z ponuky,“ hovorí Tomáš Záruba z Centra pre efektívnu dopravu. „Kto jazdí denne a chce mať predplatené s flexibilnou možnosťou využiť čokoľvek svojím smerom, ten zaplače. Rovnako tak ten, kto podniká cesty síce často, ale rôznymi smermi, „dodal.

471_083_cz-cd_jistebnik

GW Train Regio sa pokúšal s Českými dráhami dohodnúť na tom, aby si spoločnosti cestovné lístky vzájomne uznávali, ale neuspel. Každý dopravca preto bude jazdiť podľa svojho tarifu. GW Train je teraz v základných cenách lacnejší. Prišiel aj so zľavovými kartami, napríklad celoročným cestovným lístkom za 14 tisíc českých korún.

Celoročné cestovné lístky znamenajú pripútanie k jednému dopravcovi, a teda menší výber vlakov. Napríklad, ak ráno pôjde cestujúci s Českými dráhami o 5:53 h rýchlikom do Plzne niečo vybaviť na úradoch a pred desiatou dopoludnia zistí, že môže ísť naspäť, bude mu spiatočný lístok od Českých dráh na nič. Rýchlik o desiatej bude totiž jazdiť vo farbách GW Train Regio. České dráhy ten svoj pristavia až na poludnie.

gwtrain1c

České dráhy vysvetľujú neuznávanie cestovných lístkov tým, že neexistuje platná legislatíva, ktorá by upravovala vzájomné uznávanie cestovných lístkov. „Doterajšie snahy o obchodnú dohodu v tejto oblasti vždy narazili na právne prekážky a hlavne neexistenciu clearingového centra,“ tvrdí hovorkyňa ČD Radka Pistoriusová.

Zaujímavé však je, že České dráhy pri vlakoch prevádzkovaných pre štát bez problémov s konkurenciou spolupracujú. Ak si cestujúci kúpi cestovný lístok z Bratislavy do Kraslíc, ide na jeden lístok najskôr s Českými dráhami a potom zo Sokolova do Kraslíc s GW Train Regio. Aj preto odmietnutie vyzerá skôr ako obštrukcia proti nástupu súkromníkov. Súťažiam na prevádzku vlakov sa České dráhy snažia brániť za každú cenu.

cd-rj_als_ec_73

Súťaž na prevádzku štátnych rýchlikov medzi Plzňou a Mostom, ktorú vyhrala firma GW Train Regio, následne zrušil Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže. Ministerstvo dopravy sa však kvôli výraznej úspore rozhodlo zadať zákazku priamo. Za každý kilometer bude platiť 78 českých korún, kraje na tej istej trati platia Českým dráham zhruba o štvrtinu vyššiu cenu.

Štátny dopravca nepočíta s tým, že by bol na začiatku benevolentnejší ku klientom, ktorí prídu s cestovným lístkom od súkromníka. „Je to dôsledok predčasnej liberalizácie bez ošetrenia kritických miest zo strany štátu. V konečnom dôsledku bude touto liberalizáciou cestujúci poškodený, minimálne v oblasti odbavenia, kde nie je štátom zaistená tarifná integrácia, a napriek tomu sa už otvára trh verejnej železničnej dopravy, „dodala Pistoriusová.

gwtrain1

Riešenia chaosu na trase sú dve. Kraje vážne uvažujú, že aj zostávajúce dva rýchliky zadajú priamo dopravcovi GW Train Regio. Ministerstvo dopravy chce navyše spustiť jednotnú tarifu vrátane clearingového centra. Sľubuje ho však najskôr na rok 2019.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ