Rýchle vlaky v nedohľadne. Český správca koľají zrušil tretiu súťaž

239
0
ZDIEĽAŤ

Praha 26. máj (idnes.cz) – V Česku sa bude v nasledujúcich rokoch o vysokorýchlostných tratiach stále len hovoriť a nie ich pripravovať. Správa železničnej dopravnej cesty (SŽDC) zrušila súťaž na firmu, ktorá mala štátu poradiť, či sa v ČR také trate oplatia. Dáva sa to do súvislosti s policajnou raziou.

Počas štyroch rokov ide tak už o tretiu súťaž na štúdiu príležitostí o rýchlych spojeniach v Česku, ktorú SŽDC zrušila. Čas pritom uteká a čím ďalej viac krajín sa zameriava na vysokorýchlostné vlaky, v Česku zostáva maximom rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Hovorca SŽDC Jakub Ptačinský vysvetľuje zrušenie súťaže tým, že v marci u správcu koľají prebehla policajná razia aj kvôli tejto zákazke a polícia si vzala dokumenty o zákazke.

„Počas razie sme stratili kontrolu nad dokumentáciou a nie sme schopní dokázať, či je v poriadku, alebo nie je. Tiež nevieme v tejto chvíli, kedy polícia materiály vráti a či nám ich vráti všetky. Preto sme sa rozhodli súťaž zrušiť, „povedal Ptačinský.

Práve kvôli zákazke na rýchle spojenie polícia vtrhla aj do projekčnej firmy SUDOP Praha, obvinený v kauze je aj šéf Výskumného ústavu železničného Antonín Blažek. Polícia doteraz prípad neuzavrela.

„Tento uchádzač získal pri nahliadnutí do vyšetrovacieho spisu aj možnosť nahliadnuť do kompletnej dokumentácie zadávateľa k verejnej zákazke, ktorá je súčasťou tohto spisu, a to vrátane dokumentov “ Organizácia a metodika práce uchádzača “ obsiahnutých doteraz v ponukách jednotlivých uchádzačov,“ doplnil hovorca SŽDC Ptačinský.

Do súťaže s odhadovanou cenou 25 miliónov českých korún sa prihlásili celkovo štyria záujemcovia, najlacnejšiu ponuku podalo združenie Centrum pre efektívnu dopravu (Cedop) spoločne s francúzskou spoločnosťou Egis Rail. Podľa Petra Šlégra z Cedopu rozhodnutie SŽDC znamená, že sa premrhali ďalšie tri roky možnej prípravy železnice.

„Ponuky sa podávali v dvoch kópiách, ak si polícia neodniesla obe, nie je dôvod v súťaži a hodnotení ponúk nepokračovať,“ povedal Šlegr.

V Česku zatiaľ vznikajú vysokorýchlostné trate iba na papieri a v počítačoch firiem zaoberajúcich sa vizualizáciami. Zatiaľ poslednou prácou je plán na vysokorýchlostné spojenie Prahy a Drážďan.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ