Rušeň 361

2888
2
ZDIEĽAŤ

Elektrický rušeň 361 je dvojsystémový rušeň vyrobený pre Železničnú spoločnosť Slovensko. Ide o komplexnú rekonštrukciu lokomotív 163 v spoločnosti ŽOS Vrútky. V novembri 2009 sa začalo pracovať na prvom prototype – rekonštrukcii stroja 361.001.

Z pôvodného radu 162 a 163 zostala zachovaná len skriňa a upravené podvozky, vrátane trakčných motorov a brzdových jednotiek. Hlavnou výhodou, okrem predĺženia životnosti o 25 rokov bola rekonštrukcia jednosystémového rušňa na dvojsystémové vozidlo.

361_1

Rozsiahla prestavba z jednosmerného rušňa radu 163 obsahovala dosadenie druhého trakčného systému a modernizáciu komponentov. Trakčný reťazec je doplnený o novo vyvinutý a vyrobený trakčný transformátor T1T-4900-25/2×1700, odpojovače, uzemňovače, striedavý hlavný vypínač, trakčný usmerňovač UN 3000/1410.

361_Strojovňa

Pôvodné pulzné meniče v počte 4 ks sú nahradené dvomi impulznými meničmi JR 3000/3000-720 pre napájanie trakčných motorov, ktoré majú modernizáciou zvýšený výkon na 900 kW. Samotné budenie trakčných motorov v režime jazda – brzda zabezpečuje impulzný menič budenia motorov JR 3000/2×220-90.1. Na rušni je nainštalovaný nový riadiaci systém MIREL RS 361, ktorý zabezpečuje ovládanie a riadenie rušňa vo všetkých režimoch. Na stanovištia boli dosadené klimatizačné jednotky a pre zvýšenie komfortu obsluhy bol vytvorený hygienický kútik s teplou a studenou vodou, mikrovlnnou rúrou, varnou kanvicou a chladničkou.

361_Pracovisko rusnovodica

Toto HDV vie vyvinúť rýchlosť 140 km/h, ale vďaka počiatočným poruchám sa pristúpilo k vývoju radu 361.1, ktorej maximálna rýchlosť je 160 km/h.

Pôvodné rušne radu 163 s prezývkou Peršing vyrobili v Škode Plzeň a zrekonštruovali v ŽOS Vrútky. Všetkých desať lokomotív radu 361 je dislokovaných v bratislavskom depe a slúžia prednostne na ťahanie rýchlikov na trati medzi Bratislavou a Košicami.

 

Základné technické údaje elektrického rušňa radu 361
Usporiadanie náprav Bó Bó
Najvyššia rýchlosť 140 km/h (361.0)

160 km/h (361.1)

Rozchod 1 435 mm
Napájacie napätie 3 kV=/25kV, 50 Hz
Trvalý výkon 3 600 kW/DC systém
3 200 kW/AC systém
Dĺžka rušňa cez nárazníky 16 800 mm
Šírka skrine 2 940 mm
Výška rušňa po spustený zberač 4 650 mm
Trakčné motory typ 11 AL 4542 FiR (4ks)
Hmotnosť rušňa 86 t
Výkon elektrodynamickej brzdy 3 000 kW
Výkon pre vykurovanie vlaku 700 kVA
Regulácia ťažnej sily impulzná

 

2 KOMENTÁRE

ZANECHAŤ ODPOVEĎ