Rušeň 363 „Peršing“, alebo „Eso“

2063
0
ZDIEĽAŤ

Štvornápravový podvozkový elektrický rušeň 363 vyrábali v rokoch 1980 až 1990 vo firme Škoda Plzeň pod továrenským označením Škoda 69E. Rušeň je dvojsystémový- schopný prevádzky na oboch hlavných napájacích systémoch slovenských železníc,  na staršom jednosmernom systéme, ale aj v novšom systéme jednofázovej striedavej sústavy. Tomu prispôsobili elektrickú výzbroj stroja. Zaisťuje hlavné prieťahy vlakov cez stykové územie oboch prúdových sústav. Prezývajú ho „Peršing“, alebo aj „Eso“.

363_1

Rušeň je klasického skriňového typu s dvoma koncovými stanovišťami rušňovodiča. Vo svojej dobe moderný hranatý dizajn rušňovej skrine vychádza z o niečo skôr vyrábaných strojov rady 131 a vytvorili ho v spolupráci s priemyselnými výtvarníkmi.

Prúd odoberajú dvoch polopantografy na streche rušna. Regulácia výkonu je tyristorová pulzná s riadiacou elektronikou s pokrokovými polovodičovými prvkami. Na svoju dobu bolo toto riešenie unikátom a európskou špičkou. Hlavnými článkom sústavy sú pulzné meniče v srdci rušňa, do ktorých prichádza spracovaný prúd od trakčného usmerňovača. Riadenie pulznými meničmi umožňuje plynulú reguláciu napätia a tým ťažnej sily a rýchlosti. Meniče obstarávajú reguláciu výkonu štyroch trakčných motorov, ktoré sú uložené v rámoch podvozku.

Stanoviste rusnovodica 363

Hlavný rám rušňov je z hrubých plechových pozdĺžnych nosníkov spojených zvarením priečnikmi a čelnými nosníkmi. V postranniciach sú otvory na klznice vedenia nápravových ložiskových skríň. Vypruženie je zhora alebo zospodu ložiskovej skrine listovými pružnicami. Brzdenie zabezpečujú brzdové jednotky. Všetky kolesá podvozkov sú brzdené jednostranne dvojklátikovými brzdovými jednotkami.

Pohlad zo strojovne do stanovista rusnovodica

Na niektorých strojoch radu 363 urobili úpravy,  vybrané kusy dostali počítač a jednotku, ktorá umožňuje ovládanie z riadiaceho vozňa a WTB zbernicu. Už od začiatku projektovania sa s rušňom radu 363 počítalo ako so základným vozidlom budúceho unifikovaného radu elektrických rušňov. Postupom času tak vzniklo niekoľko typov rušňov: rad 163, 263, 362 a 372.

Strojovna_rusna_363

 

Rušne radu 363 sú určené pre ťahanie vlakov v osobnej i v nákladnej doprave. Dnes sú rušne v majetku štyroch dopravcov – osobných Železničnej spoločnosti Slovensko a Českých dráh a nákladných Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia a ČD Cargo. Na Slovensku až na jednu výnimku sú všetky rušne umiestnené v Bratislave a používajú sa na vedenie ťažkých rýchlikov na hlavnej trati do Žiliny a Košíc, prípadne až do Trebišova.

Technické údaje

Výrobca ŠKODA Plzeň
Rok výroby 1980 – 1990
Továrenské označenie 69 E 0-5
Počet vyrobených kusov 181 ks
Rozchod 1435mm
Systém napájania 25kV, 50 Hz
3kV, j.s.
Usporiadanie náprav Bo´Bo´
Maximálna rýchlosť 120 km/h
Menovitý výkon 25kV, 50 Hz – 3060kW
3kV, j.s. – 3480kW
Max. ťažná sila 300 kN
Hmotnosť 87 ton
Dĺžka rušňa     (-     -) 16 800 mm
Šírka rušňa 2 940 mm
Výška rušňa 4 640 mm
Minimálny polomer oblúka 120 metrov
Prevodový pomer 1 : 3,52

 

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ