Rozpredaj Českých dráh pokračuje. K dispozícii môžu byť pumpy po celej republike

116
0
ZDIEĽAŤ

Praha 26. máj (idnes.cz) – České dráhy môžu získať stámilióny na splácanie dlhov, ale súčasne prísť o ďalší majetok. Štátna firma Čepro má záujem o desiatky čerpacích staníc v rušňových depách po celej republike, ktoré slúžia hlavne na tankovanie dieselových jednotiek a rušňov.

Čepro už dalo Českým dráham ponuku na odkúpenie, ktorú začalo vedenie štátneho dopravcu riešiť.

„Snažíme sa rozširovať obchodné aktivity vo všetkých oblastiach. Jednou z ciest je prevádzkovanie podnikových čerpacích staníc. Prevádzkujeme už hospodárstvo s pohonnými látkami v spoločnostiach Česká pošta a ČEZ a oslovili sme tiež České dráhy, „vysvetlila vedúca oddelenia marketingu a komunikácie podniku Čepro Lenka Svobodová.

České dráhy ponuku neodmietli, ale zatiaľ s Čepro nerokujú. „Ponuku sme dostali, ale vzhľadom na to, že ide o dôležitú súčasť našich činností, musíme veľmi dobre zvážiť, či by prípadný predaj bol pre nás výhodný a strategický,“ vyhlásil hovorca Českých dráh Radek Joklík.

Len vlani podľa výročnej správy spotrebovali České dráhy naftu za 1,6 miliardy českých korún. Presun na externú firmu by mohol zlepšiť kontrolu nad hospodárením s palivom a minimalizovať krádeže.

Odborárom Českých dráh sa nápad nepáči. „Zdá sa mi to ako postupný rozpredaj firmy, ktorý ju ďalej oslabí,“ hovorí člen dozornej rady a šéf Odborového združenia železničiarov Jaroslav Pejša.

372007_122007_363051_Decin

V hre je totiž aj vyčlenenie opravárenstva, odborom sa nepáči ani plán na štátnu požičovňu vlakov, ktorý by pripravil České dráhy o vlastníctvo vlakových súprav.

Predseda dozornej rady Milan Feranec chce problematiku možného predaja otvoriť na najbližšom rokovaní dozornej rady. „Nie som si istý, či je potrebné, aby České dráhy prevádzkovali čerpacie stanice, to nie je ich biznis. Chcem ale poznať názor vedenia, „dodal Feranec.

České dráhy neuviedli, koľko čerpacích staníc majú presne, podľa Joklíka ide rádovo o desiatky. Podľa informácií MF DNES sa zatiaľ hovorí o možnej predajnej cene okolo sto miliónov korún.

Predajom čerpacích staníc by České dráhy zároveň prišli o jednu z výhod v súťažiach na prevádzku vlakov: ostatní dopravcovia väčšinou na železnici zázemie nemajú a museli by využívať na tankovanie práve služby Českých dráh. Ak sa tankovanie dostane do rúk inej firmy, nebudú už iní hráči závislí na štátnom dopravcovi.

Hospodárenie oboch štátnych firiem len ťažko môže byť rozdielnejšie: kým Čepro vlani rekordne zarobilo, České dráhy sa ďalej boria so stratovým hospodárením a vysokým zadlžením.

Naftu dodáva Českým dráham Unipetrol. Na jej dodávku na ďalších tri a pol roka dopravca pred niekoľkými týždňami vypísal súťaž v hodnote šiestich miliárd českých korún.

Nápady na presun čerpacích staníc na inú firmu sa objavili už v minulosti, ale nikdy sa nedostali do fázy predloženia ponuky.

České dráhy za poslednú dobu prešli výrazným zoštíhlením, časť majetku už predali. Najväčšiu transakciu za 3,31 miliardy českých korún, ktorou je predaj staničných budov, práve v stredu schválil riadiaci výbor ČD.

Prevodu staníc by nemalo už nič brániť. České dráhy ale ešte vymýšľajú, že by mohli v budúcnosti dostať ďalšie peniaze za prevod prvých nástupíšť a pozemkov pod koľajami, ktoré zostanú ďalej v ich majetku.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ