Rezort dopravy sa chce postupne pustiť do plnenia opatrení z Hodnoty za peniaze

86
0
ZDIEĽAŤ

Bratislava 16. októbra (TASR) – Návrhy opatrení v analýze Hodnoty za peniaze sú výsledkom spoločnej práce tímu ministerstva financií aj ministerstva dopravy. Rezort dopravy sa teda postupne pustí do plnenia opatrení a vypracovania analýz, ktoré tento materiál odporúča ako relevantné, uviedli pre TASR z komunikačného oddelenia ministerstva.

Čo sa týka napríklad návrhu na prehodnotenie prípadného zrušenia železničných tratí, v tomto prípade je podľa ministerstva potrebné dôkladne vyhodnotiť dosahy takéhoto opatrenia. Analytici v správe odporúčajú prehodnotiť zrušenie viac ako 300 kilometrov tratí, ktoré sa málo využívajú. Z toho približne 91 km je takých, na ktorých v súčasnosti premávajú aj osobné vlaky.

„Z pohľadu nákladov by si likvidácia predmetných tratí, na ktorých sú dnes nízke intenzity vlakovej dopravy, vyžiadala vysoké jednorazové náklady,“ upozornilo ministerstvo. Návratnosť takéhoto kroku by sa podľa rezortu pri projektovanej úspore, ktorú predbežne odhadol tím Hodnoty za peniaze, mohla pohybovať podľa hrubých odhadov v horizonte viac ako desať rokov.
Ministerstvo tiež doplnilo, že pri nenávratnom zrušení trate štát v podstate definitívne abstrahuje od obsluhy daného regiónu železničnou dopravou. Napríklad v prípade príchodu veľkého investora do regiónu by už teda ministerstvo nevedelo garantovať dostupnosť železničnou dopravou.

„Zároveň sa pripravujeme na zefektívnenie poskytovania verejnej osobnej dopravy lepšou organizáciou činnosti dopravcov a aj ambíciou harmonizovať verejnú osobnú dopravu autobusmi a vlakmi,“ avizovali z ministerstva. Týmto sa v rámci Slovenska vytvorí priestor na zahustenie spojov bez zvýšenia nákladov z verejných zdrojov. „Dopravnú obslužnosť teda budeme prehodnocovať v širšom rámci,“ dodalo ministerstvo.

Keďže je rozhodnutie o zrušení trate nezvratným rozhodnutím s dopadmi na niekoľko desiatok rokov dopredu, musia mu podľa rezortu predchádzať dôkladné analýzy za každú jednotlivú trať, kde je aktuálne nízka intenzita dopravy a aj vplyv prípadného zrušenia trate na obslužnosť a efektivitu dopravného systému v širšom pohľade. „Táto úloha je ešte iba na začiatku a dnes nie je možné vyjadrovať sa k jednotlivým tratiam,“ uviedlo ministerstvo.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ