Osobný oddielový vozeň 1. triedy radu Aeer je určený pre prepravu cestujúcich. Zmodernizovaný je zo starého vyradeného osobného vozňa Bautzen. V rámci modernizácie komplexne vymenili bočnice za nové a vozeň prestavali a zrenovovali tak, aby spĺňal požiadavky medzinárodnej dopravy.
Podvozky „Görlitz V“ s klátikovou brzdou boli zmodernizované na podvozky s kotúčovou brzdou „Görlitz Vk“ pre rýchlosť 160 km/hod.
Vstup do chodby z nástupného priestoru je kyvnými dverami. Modernizovaný vozeň s bočnou chodbou má 9 oddielov prvej triedy. V každom oddiely je šesť sedadiel. Kupé oddeľuje od chodby pevné presklenie a posuvné dvere.
V nástupných priestoroch je umiestnená hygienická bunka s uzavretým systémom WC s polepom lesa a zvukovo podfarbená kulisa so spevom vtáčikov.
Zásobovanie vozňa elektrickou energiou je realizované pomocou 3-systémového centrálneho zdroja napätia. Kúrenie, chladenie a ventiláciu zabezpečuje klimatizačná jednotka s reguláciou teploty vzduchu v oddieloch pre cestujúcich.
Svojím usporiadaním a konštrukčnými celkami zabezpečuje požadované pohodlie a bezpečnosť pre cestujúcich v rýchlikových a expresných vlakových súpravách. Osobný vozeň radu Aeer vyhovuje všetkým súvisiacim vyhláškam UIC pre osobné vozne a jednotlivé konštrukčné celky. V súčasnosti vozeň Aeer jazdí na tratiach z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a naspäť. Vozne radu Aeer komplexne zrekonštruovali zo starších vozňov v ŽOS Vrútky v rokoch 2003 až 2005. V rokoch 2014 a 2016 prešli štyri vozne úpravou interiéru na vozňové triedy 1 plus a 2 plus.
Technické parametre vozňa radu Aeer | |
Rozchod | 1 435 mm |
Hmotnosť vozňa | 45 t |
Počet sedadiel | 54 |
Napájanie UIC-RIC | AC 1000 V |
AC/DC 1500 V | |
AC/DC 3000 V | |
Kúrenie | elektrické teplovzdušné |
Chladenie | klimatizácia |
Osvetlenie | žiarivkové s individuálnym meničom 24 V / 230 V + individuálne žiarivkové osvetlenie 24 V |
Akumulátor | 21,6 V; 370 Ah |
Maximálna povolená rýchlosť | 160 km/hod |
Veľmi pekne zmodernizovaný vozeň. Uvítal by som viacej takýchto vozňov.