OĽaNO a SAS: Á. Érsek by mal vymeniť manažmenty štátnych železničných firiem

71
0

 Bratislava 19. septembra (TASR) – Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) by mal vymeniť manažmenty štátnych železničných firiem. Vyzvali ho k tomu na stredajšej tlačovej konferencii v parlamente predstavitelia opozičného hnutia OĽaNO.

Podľa nich sú na čele týchto firiem „nekompetentní politickí nominanti, ktorí nemajú skúsenosti zo železničného sektora“. „Dôsledkom tohto zlého manažmentu je zlá organizácia práce, katastrofálna údržba, nejasné hospodárenie a každodenné meškania, na ktoré doplácajú cestujúci,“ opísal poslanec hnutia Ján Marosz.

Pripomenul zároveň aj nehody na železniciach, ktorých pribúda najmä v poslednom čase. Ide napríklad o požiare rušňov či prípady pretrhnutia vlakov.

Železnice potrebujú podľa Marosza odborníkov, musia im šéfovať manažéri s dlhoročnou praxou na železnici. „Ak pán minister na tieto naše výzvy nebude reagovať, tak budeme hľadať v opozícii podporu na jeho odvolanie v Národnej rade (NR) SR,“ zdôraznil Marosz.

Železnice sú zároveň podľa jeho slov čiernou dierou, kam sa lejú peniaze daňových poplatníkov. Od roku 2014 do roku 2017 sa totiž podľa hnutia strata osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko síce znížila o necelé tri milióny eur, dotácia štátu sa pre túto firmu však zvýšila o 33 miliónov eur.

Ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) žiada o odvolanie manažmentu železničných spoločností aj opozičná strana SaS. Podľa liberálov sú práve vedenia Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Slovensko zodpovedné za súčasný stav na železniciach.

Predstavitelia SaS sú pripravení návrh OĽaNO podporiť. A to v prípade, ak minister nezačne naozaj zásadne konať a neukáže, že je ministrom tohto ministerstva a nie iba obyčajnou bábkou. „Tak budeme súhlasiť s takouto výzvou a pridáme podpisy na odvolanie ministra,“ zdôraznil poslanec SaS Miroslav Ivan na stredajšej tlačovej konferencii v NR SR.

Zároveň doplnil, že odvolanie vedenia železničných spoločností je len jedným potrebným krokom. Vyzval ministra, aby tiež verejnosti oznámil, aký je jeho plán s rozvojom železničnej dopravy. V súčasnosti je totiž podľa neho zverejnený takzvaný strategický plán rozvoja dopravy do roku 2030, v ktorom však nie sú žiadne konkrétne body, čo treba urobiť a kedy.

„Chceme vedieť, čo v priebehu desiatich rokov chce minister urobiť s infraštruktúrou. Ktorú si chce nechať, ktorú chce vyradiť, ktorú chce prioritne určiť na osobnú dopravu a ktorú chce určiť na nákladnú dopravu,“ vymenoval Ivan. V rámci dopravných služieb ho tiež zaujíma dopravná autorita, ktorú chce ministerstvo zaviesť.

Ivan zároveň pripomenul, že za posledných 14 dní sa stalo na železniciach šesť nehôd. Sú podľa neho dôsledkom zanedbanej údržby. Za problémami železníc vidí aj finančne nákladné zavedenie vlakov zadarmo či návrat InterCity vlakov, čo malo za následok aj odchod súkromnej spoločnosti RegioJet zo severnej trati medzi Bratislavou a Košicami.

Podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martiny Pavlikovej nevidí generálny riaditeľ spoločnosti Martin Erdössy dôvod na odstúpenie zo svojej funkcie. „Nie je si vedomý žiadneho pochybenia,“ uviedla Pavliková.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pracujú na odstránení následkov utorkového požiaru vlaku v úseku Galanta – Šaľa. Po jeho uhasení nasadili maximálny počet zamestnancov a špeciálnej techniky, ktorí nepretržite pracujú na oprave vážne poškodenej železničnej infraštruktúry.

Podľa vyjadrenia hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej elektromontéri Oblastného riaditeľstva ŽSR Trnava musia opraviť poškodený kotevný drôt, zdvihnúť a upevniť nosné lano, ako aj opraviť ďalšie dôležité súčasti trakčného vedenia zhruba na dvojkilometrovom úseku. „Na mieste pracuje maximálny počet ľudí aj techniky, ako dovoľujú technologické postupy. Zatiaľ nie je možné uviesť, dokedy oprava potrvá, ani aké celkové finančné náklady si vyžiada,“ informovala hovorkyňa.

Požiar zrýchleného vlaku REX 1877 ohlásil jeho rušňovodič v utorok 18. septembra o 18.18 h. Na mieste zasahovali členovia Hasičského a záchranného zboru zo Šale. Do 20.30 h bola železničná doprava v danom úseku úplne prerušená a z bezpečnostných dôvodov aj vypnuté trakčné vedenie na oboch koľajach. Od 20.30 h je železničná doprava v úseku Galanta – Šaľa obnovená, vlaky však jazdia po druhej traťovej koľaji obojsmerne.

Predovšetkým pre cestujúcu verejnosť je nepríjemné, že sa havarijné situácie na železnici stali. Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáša Kováča ich však firma intenzívne vyšetruje a robí opatrenia na zvýšenie vlastnej reakcieschopnosti.

Reagoval tak na stredajšie vyjadrenia predstaviteľov hnutia OĽaNO, ktorí vyzvali ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby v nadväznosti na železničné nehody odvolal manažmenty železničných firiem.

„Tvrdenia hnutia OĽaNO vyplývajú zo zlej vôle a snahy zneužiť situácie po nedávnych mimoriadnych udalostiach na železnici,“ uviedol Kováč. Napríklad predseda predstavenstva ZSSK má podľa jeho slov desaťročnú prax z pôsobenia v železničnom prostredí. „Práca vo vedení firmy zamestnávajúcej takmer 6000 ľudí si vyžaduje manažérske schopnosti a poznanie prostredia. A nie schopnosť vlastnoručne opraviť vlak,“ konštatoval Kováč.

Tvrdenia o zlom hospodárení v železniciach sú podľa jeho slov politicky motivované snahou bývalých úradníkov ministerstva vrátiť sa na svoje posty. „Preto debaty o neodbornosti manažmentov sú nedôstojné a neobstoja,“ uviedol Kováč.

Pripomenul, že od roku 2014 vzrástol počet prepravených pasažierov o viac ako 50 % a ZSSK tento nárast zvláda s rovnakým počtom zamestnancov. Tento fakt podľa neho predstavitelia OĽaNO nespomenuli.

Takisto, že preprava pasažierov zadarmo jednoznačne vedie v prvej fáze k úbytku tržieb, a tým k potrebe vyššej kompenzácie nákladov zo strany štátu, je podľa neho známa skutočnosť, ktorú komunikovala v minulých obdobiach aj ZSSK. „Na druhej strane, náklady ZSSK nerastú adekvátne k rastu prepravených osôb a maximálne kopírujú hranicu inflácie a všeobecného nárastu cien hlavne v energiách a v platoch zamestnancom, ktorí roky dostávali plat pod priemerom Slovenska,“ opísal Kováč.

Z pohľadu ekonomiky má podľa neho súčasný manažment nespochybniteľné zásluhy napríklad na znižovaní straty spoločnosti, či na znižovaní dotačnej náročnosti na prepravenú osobu a osobokilometer. Kým v roku 2014 to bolo podľa Kováča 0,093 eura na osobokilometer, v roku 2017 sa znížila na 0,069 eura na osobokilometer. Súčasne podľa neho napríklad stúpajú tržby či počet platiacich cestujúcich a rastie aj produktivita práce.

 

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.