Mrazy spôsobujú lomy koľajníc, železničiari zvýšili kontroly

240
0

Bratislava 5. januára (TASR) – Mrazivé počasie a extrémne nízke teploty môžu spôsobiť lomy (praskanie) koľajníc. Od 1. decembra 2016 Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali v rôznych úsekoch Slovenska celkom 29 lomov koľají. Našťastie žiadny z nich nespôsobil nehodu alebo inú vážnu mimoriadnosť v železničnej doprave. Zvyčajne sa lomy koľají vyskytujú v skorých ranných hodinách, kedy sú mrazy najsilnejšie. Železničiari majú prepracovaný osobitný systém kontrol, tak v zime, ako aj v lete, ktoré majú zistiť prípadné poškodenie koľajníc.

Silné mrazy rovnako ako extrémne horúčavy vplývajú na to, že koľaje vplyvom týchto extrémnych teplôt pracujú. Pri vysokých teplotách sa koľajnice rozťahujú a majú tendenciu vybočovať zo svojej osi, pri mrazoch, naopak, dochádza k tzv. lomu koľaje. Takéto miesto môže byť nebezpečné pre plynulosť a bezpečnosť dopravy. Preto pri akomkoľvek zistení lomu koľaje je železničná doprava na danom úseku buď čiastočne obmedzená, alebo úplne vylúčená a železničiari okamžite riešia opravu – výmenu poškodenej časti koľaje.

Lom koľajnice (obrázok nižšie) je trhlina v celom profile koľajnice (prerušenie kontinuity koľajovej dráhy) a ohrozuje bezpečnosť prejazdu vlakov. Z hľadiska smeru lomu (kolmý, šikmý) a dĺžky porušenia kontinuity sa volí spôsob opravy chyby (koľajnicové spojky a strmene alebo krátke koľajnicové vložky) núdzová, dočasná a definitívna oprava.

K lomom koľajníc dochádza najmä u bezstykovej koľaje, ktorá je zriadená pri nižších teplotách v rozmedzí dovolených upínacích teplôt.

Počas celého roka sa trate pravidelne kontrolujú, na zaistenie rizikových miest, kde by mohlo dôjsť k lomu koľají sa využíva špeciálna metóda – defektoskopia. Vykonáva sa pomocou špeciálneho zariadenia. Presne identifikuje oslabené alebo rizikové miesta, ktoré sa zamestnanci ŽSR snažia opraviť ešte do príchodu zimy, a tým v čo najväčšej miere riziko lomov obmedziť. V zimnom období zamestnanci ŽSR vykonávajú aj zvýšenú kontrolu priamo na tratiach, podrobne sledujú úseky, ktoré sa nachádzajú v miestach extrémnych mrazov.

ŽSR majú vyše 11.000 zamestnancov, ktorí pracujú priamo v nepretržitej, 24-hodinovej prevádzke. Zamestnávateľ tým, ktorí sú vystavení nepriaznivým poveternostným vplyvom, teda aj extrémnym mrazom, zabezpečuje špeciálne zimné druhy osobných ochranných pracovných prostriedkov, ako sú zateplené bundy, nohavice a zimná obuv. V prípade, že teplota klesne pod mínus 10 stupňov, majú zamestnanci nárok aj na nápojovú poukážku, ktorá slúži na zabezpečenie teplého nápoja.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.