Koniec monopolu Českých dráh. Začne sa boj o dotačných trinásť miliárd českých korún

233
0
ZDIEĽAŤ

Praha 29.marec (iDnes.cz) – Na českej železnici sa schyľuje k výraznej premene, vďaka ktorej môže skončiť takmer monopolné postavenie Českých dráh. O dotácie na vlaky sa bude totiž súťažiť, čo môže priniesť väčší počet spojov. V hre sú navyše veľké peniaze: cez 13 miliárd českých korún ročne, ktoré štát a kraje posielajú dopravcovi na prevádzku vlakov.

Českým dráham (ČD) sa v minulosti podarilo zablokovať takmer všetky pokusy o súťaže na prevádzku diaľkových vlakov tak, že medzi rýchliky platené zo štátnych peňazí prenikol tento rok jediný dopravca: GW Train Regio medzi Plzňou a Mostom. Teraz ich však čaká tvrdší boj o udržanie biznisu.

Podľa štvrtého železničného balíka, s ktorým prišla Európska komisia a ktorý je už platný, skončí možnosť zadania zmlúv jednému dopravcovi bez súťaže v roku 2023, do roku 2033 musia skončiť všetky nevysútažené zmluvy. Takéto kontrakty tvoria drvivú väčšinu biznisu ČD.

Vláda už minulý týždeň schválila plán súťaží na niekoľko rýchlikových liniek. Nechá tak ČD obhájiť na trhu cenu, za ktorú štátu svoje služby ponúkajú. Lenže v roku 2019 skončia doterajšie desaťročné zmluvy a väčšinu spojov bude musieť ministerstvo dopravy a kraje objednať znova. Súťaže nestihnú, budú ich musieť zadať opäť priamo.

Ministerstvo kvôli tomu čelí veľkej kritike alternatívnych dopravcov. Na utorkovom rokovaní tripartity predstavilo nový materiál, v ktorom rieši budúcnosť súťaží a ktorý vychádza súkromníkom viac v ústrety. Priame zadanie totiž môžu súkromníci zablokovať tým, že podajú sami na niektoré linky alternatívnu ponuku.

„V takom prípade je nutné sa ponukou zaoberať a zvážiť, či nevedie k efektívnejšiemu zabezpečeniu predmetných verejných služieb,“ uvádza sa v materiáli. Podľa tejto logiky by mali štát a kraja dať prednosť v prípade lepšej ponuky inému dopravcovi. Aj bez súťaže. Ušetrené peniaze môžu slúžiť na objednanie ďalších spojov.

Ak príde štátu alternatívna ponuka na prevádzku niektorej rýchlikovej linky, počíta materiál s tým, že buď štát alebo kraj vypíšu na trasu súťaž, alebo môžu uzavrieť zmluvu priamo na základe neformálneho výberu medzi jednotlivými ponukami dopravcov.

Dlhodobé zmluvy umožnili ČD investovať, vozňový park sa výrazne premenil k lepšiemu a počty cestujúcich vo vlakoch stúpajú. Proti otváraniu trhu sú najmä odborári. „Nikto nehovorí, čo bude s investíciami do ČD, ktoré tu v posledných rokoch boli,“ hovorí Vladimír Vokoun z Odborového združenia železničiarov. České dráhy sa k materiálom nevyjadrili. Teoreticky môže ale nastať situácia, že po roku 2033 nebudú jazdiť v Česku s jediným vlakom v záväzku verejnej služby.

Súkromní dopravcovia takýto krok vítajú, najradšej by však mali už v roku 2023 všade vysúťažené. „Pri transparentnom posúdení všetkých ponúk od všetkých dopravcov, teda ČD i súkromných, môžeme mať už v roku 2023 v celej republike rovnako kvalitné služby ako na linke Praha – Ostrava,“ myslí si šéf Leo Express Peter Köhler a varuje: „Inak štát svojou nerozhodnosťou ostatných dopravcov zlikviduje a daňoví poplatníci tak budú ďalej zbytočne hradiť to, čo môže uhradiť súkromný sektor. “

To sa ale za súčasného stavu nejaví ako príliš reálne. Ministerstvo chce trh otvárať postupne, každý rok chce preto prísť s balíkom niekoľkých súťaží. Plán sa netýka trasy Praha – Ostrava, kde už štát vlaky neobjednáva a kde o zákazníkov bojujú traja dopravcovia.

Podľa aktuálnej verzie má štát začať ešte tento rok súťažiť prevádzku rýchlikov z Liberca do Pardubíc a Ústí nad Labem, nasledovať má trať Praha – Hradec Králové. Silné trasy Praha – Brno alebo Praha – Ústí nad Labem majú ísť do súťaží až o desať rokov.

Pre silne zadlžené ČD ide o kľúčové rozhodnutie, ktoré môže ovplyvniť ich budúcnosť. Platby od štátu a krajov tvoria dve tretiny ich tržieb. Ministerstvo dopravy je pritom samo v situácii, keď ČD ovláda a súčasne má na starosť aj liberalizáciu celého trhu.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ