EP vyšiel v ústrety cestujúcim vo vlakoch pri reforme nariadenia z roku 2007

89
0

Brusel/Štrasburg 15. novembra (TASR) – Európsky parlament (EP) vo štvrtok v Štrasburgu upravil návrh nariadenia o právach cestujúcich v železničnej preprave. Poslanci okrem iného žiadajú vyššie náhrady za meškanie vlakov a dostupnejšiu pomoc pre osoby so zníženou pohyblivosťou.

Poslancami schválená reforma pravidiel z roku 2007 by mala zaistiť vyššiu informovanosť o právach cestujúcich, zlepšiť pomoc osobám so zníženou pohyblivosťou, uľahčiť cyklistom prístup do vlakov, vyjasniť postupy týkajúce sa riešenia sťažností a zvýšiť náhrady cestujúcim v prípade meškania vlakov.

Spravodajca uznesenia, poľský poslanec Boguslaw Liberadzki, skonštatoval, že postoj EP znamená „výborný deň pre práva spotrebiteľov“. „Parlament berie práva spotrebiteľov veľmi vážne, preto navrhujeme vyššie náhrady v prípadoch meškaní a chceme zaistiť, aby sa na pasažierov na cestách, ktoré pozostávajú z viacerých spojení a na ktoré im boli vydané samostatné lístky, vzťahovala plná ochrana týchto pravidiel,“ uviedol Liberadzki.

Europoslanci navrhli zvýšiť náhrady za meškanie dlhšie ako 60 minút z 25 percent na 50 percent z ceny cestovného dokladu, a to bez straty práva cestujúceho na samotnú prepravu do miesta určenia. V prípade, že meškanie presiahne 90 minút, cestujúcim by mal vzniknúť nárok na náhradu vo výške 75 percent z ceny ich lístka, pri meškaní nad 120 minút by im mal byť preplatený celý cestovný lístok.

Podľa rozhodnutia EP aj vtedy, ak si cestujúci zakúpi viacero cestovných lístkov na jednu cestu s nadväzujúcimi železničnými spojmi, právo cestujúceho na informácie, asistenciu a náhradu musia byť rovnaké ako pri zakúpení jediného priameho lístka.
Európski zákonodarcovia zároveň odmietli návrh na oslobodenie železničných dopravcov spod povinnosti vyplatiť cestujúcim kompenzáciu za meškanie v prípadoch, keď nastane nepredvídaná mimoriadna situácia.

Podľa rozhodnutia EP by asistencia osobám so zníženou pohyblivosťou mala byť poskytovaná bezplatne a na väčších staniciach aj bez toho, aby bol o tom personál vopred informovaný. Poslanci tiež skrátili lehotu na avizovanie potreby asistencie pri menších staniciach a jasne zadefinovali zodpovednosť prevádzkovateľov služieb železničnej prepravy a prednostov staníc za plnú kompenzáciu v prípadoch, keď stratia alebo poškodia vybavenie, ktoré cestujúcim zabezpečuje ich mobilitu.

Europarlament vyšiel v ústrety cestujúcim s bicyklami – tí by podľa poslancov mali mať právo vziať si bicykel aj do rýchlika, diaľkového vlaku, cezhraničného a regionálneho vlaku. Všetky nové alebo renovované vlaky osobnej prepravy by mali mať dobre označený priestor určený na prepravu bicyklov.

Poslanci presadzujú aj skoršie ukončenie dočasných výnimiek z uplatňovania pravidiel týkajúcich sa práv cestujúcich v železničnej preprave, ktoré využíva viacero členských štátov EÚ. EP chce všetky výnimky zrušiť najneskôr do roka od nadobudnutia účinnosti nových pravidiel.

(spravodajca TASR Jaromír Novak)

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.