Do nákladného prístavu v Bratislave v súčasnosti smeruje prvý skúšobný čínsky vlak

251
0
ZDIEĽAŤ

Bratislava 28. októbra (TASR) – Čína sa v najbližších rokoch sústredí na realizáciu dvoch veľkých projektov, China 2025 a novej Hodvábnej cesty. Oba sa týkajú štrukturálnych zmien v rámci ekonomiky v nadväznosti na modernizáciu dopravných ciest smerom do Európy a do Afriky. Pre TASR to uviedol Peter Baláž z Ekonomickej univerzity v Bratislave v reakcii na výsledky skončeného 19. zjazdu čínskych komunistov. 

„Budovaním najmä železničných dopravných tepien sa zrýchli dodávanie tovarov zo 40 dní po mori na približne dva týždne po železnici. Posilní to čínsky vývoz tovarov s krátkodobou spotrebou, ako sú potraviny,“ konštatoval Baláž.

Aj do nákladného prístavu v Bratislave v súčasnosti smeruje prvý skúšobný čínsky vlak s kontajnermi. Vyrazil z čínskeho prístavu Dalian, príchod do prekladiskového terminálu v prístave je naplánovaný o dva týždne neskôr. „Celkom 41 kontajnerov vezie tovar pre zákazníkov do celej strednej Európy,“ povedala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Medzinárodný vplyv Číny vzrástol ešte viac po tom, ako americký prezident Donald Trump zrušil obchodnú dohodu USA s pacifickým regiónom TPP a zmrazil rokovanie o podobnom partnerstve s EÚ, TTIP. „Tým, že ich USA odmietli, posilnili postavenie Číny. Tým donútia EÚ, aby sa obrátila na Rusko, znormalizovala a intenzifikovala s ním vzťahy,“ zdôraznil Baláž.

Podľa riaditeľa think tanku Stratpol Richarda Turcsányiho vnútorný trh v Číne ovplyvňujú silné protirečenia, ktoré budú zdrojom napätia aj do budúcnosti.

„Ekonomický rast Číny ťahajú vo veľkej miere súkromné spoločnosti, ktoré sú ďaleko viac produktívne ako tie vo vlastníctve štátu. Nie všetky sektory sú však otvorené súkromnému vlastníctvu a práve to pomaly začína byť problém, pretože priestor pre rast v otvorených sektoroch nebude stačiť hnať dopredu celú ekonomiku, tak ako doteraz.

Ak Čína chce zvyšovať svoju produktivitu, pravdepodobne musí dôjsť k deregulácii a ďalšej expanzii súkromného vlastníctva. Avšak komunistická strana sa obáva, že takýto vývoj by mohol znamenať pokles jej moci,“ vysvetlil Turcsányi.

Čína si preto potrebuje zachovať silný ekonomický rast, ktorý v posledných rokoch dosahoval aspoň 7 % z hrubého domáceho produktu.

„Pokračujúci ekonomický rast je základný faktorom, ktorý získava strane legitimitu u obyvateľstva. Ak sa výrazne spomalí, dá sa očakávať, že nespokojnosť obyvateľstva bude rásť.Strana si je samozrejme vedomá týchto problémov a kontradikcií a snaží sa ich nejako navigovať. Prezident Si Ťin-pching napríklad na jednej strane vystupuje veľmi silno za pokračujúcu ekonomickú reformu a súkromné firmy majú sľúbené posilňovanie tržného prostredia, na druhej strane sledujeme aj rast ideologického a politického tlaku. Takéto lavírovanie bude pokračovať aj naďalej,“ dodal Turcsányi.

Foto: Railway Gazette

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ