ČR plánuje „požičovňu vlakov“. Nakúpi súpravy za 20 miliárd korún

265
0
ZDIEĽAŤ

Praha 12. máj (idnes.cz) – České ministerstvo dopravy pripravuje zmenu vo fungovaní českej železnice. Vlaky si už nebudú kupovať priamo dopravcovia ale štát, ktorý im ich bude požičiavať. Plán sa nepáči Českým dráham ani niektorým krajom.

Cestovanie po českej železnici prešlo v poslednej dekáde veľkou premenou, vlaky výrazne omladli. Ďalšie finančné injekcie sú pritom na obzore. Do nových súprav chce v najbližších rokoch ministerstvo dopravy investovať 20 miliárd českých korún s výrazným prispením európskych peňazí.

Vlaky plánuje rezort nakúpiť sám. Koncom leta zrejme vyhlási súťaž na dieselové jednotky pre rýchlikové trate a v tendri vyberie firmu, ktorá sa o vlaky bude starať tridsať rokov. Nakoniec uskutoční verejnú súťaž aj na dopravcu, ktorý s vlakmi bude jazdiť 10 až 15 rokov a za ich údržbu bude platiť.

ž

Jednou z hlavných výhod má byť úspora peňazí vyplývajúca z toho, že pôjde o veľkú súťaž na vopred stanovený počet kusov. České dráhy doteraz nakupujú vozne hlavne pomocou rámcových zmlúv.

Požičiavanie vlakov už funguje v zahraničí

„Za rovnaký objem peňazí chceme objednávať viac vlakov,“ hovorí námestník ministra Ladislav Němec. Podobný model úspešne funguje napríklad v Dolnom Sasku alebo vo Švédsku.

Jan Paroubek, ktorý má rozjazd „štátnej požičovne vlakov“ na starosti, odhaduje úsporu v cenách zhruba o desatinu oproti menším súťažiam jednotlivých dopravcov. Paroubek predtým pôsobil v Českých dráhach, potom stál pri štarte súkromných dopravcov RegioJet a Leo Express.

Navrhovaný model má však veľkých odporcov. Kým súkromní dopravcovia ho vítajú, České dráhy sú proti, rovnako ako niektoré kraje. Tým pritom štát ponúka možnosť zapojiť sa do súťaží a nechať si vlaky úplne zaplatiť z európskych a štátnych peňazí.

Najväčší odpor sa zatiaľ zdvihol na Vysočine a v Pardubickom kraji. „Je to tunel. Štát má 170 rokov České dráhy a ich know-how a teraz chce previesť tieto činnosti na iných, „tvrdí Jaromír Dušek, námestník pre dopravu v Pardubickom kraji. Naopak podobnou cestou ako štát chce ísť Juhomoravský kraj, ktorý chce vlaky tiež kúpiť.

ČD: Nechceme byť len personálnou agentúrou

Českým dráham sa nepáči, že sa z dopravcu stanú „len personálnou agentúrou“. Pritom majú značnú šancu získať veľké zákazky na údržbu nových vozidiel, ktorú zatiaľ súkromníci príliš nevedia robiť.

„Máme prepracovaný systém údržby vozidiel, máme na to kapacity, poznáme všetky predpisy a povinnosti prevádzkovateľa a majiteľa dráhových vozidiel. Vie to všetko štát? Má na to personálne a technické kapacity?“ Pýta sa generálny riaditeľ Českých dráh Pavel Krtek.

Po prvej súťaži na dieselové jednotky štát počíta s tendrami na elektrické vlaky. Celkovo by mohlo ísť o niekoľko stoviek nových vlakov.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ