ZDIEĽAŤ

Praha 20. október (idnes.cz) – Na českej železnici začala príprava ďalšej veľkej transakcie, ktorá by mala pomôcť vylepšiť hospodárenie Českých dráh. Predaj pozemkov pod koľajnicami Správy železničnej dopravnej cesty na staniciach. Aj keď mal byť nedávno potvrdený prevod staníc z Českých dráh na SŽDC posledným takým obchodom medzi štátnymi podnikmi, pripravuje sa už ďalší.

Na koľajnice sa totiž v skorších transakciách medzi oboma štátnymi organizáciami zabudlo a prevádzať sa budú zvlášť.

Plán na pozemkovú transakciu už dostáva reálne obrysy. Správca koľají vybral geodetov, ktorí zhruba za 30 miliónov českých korún robia zameriavanie pozemkov.

1024px-brno_hlavni_nadrazi_den_zeleznice_2012_jednotka_844-003_02

K predaju totiž môže dôjsť až po geometrickom oddelení príslušných častí pozemkov. „Vlastná transakcia bude rádovo v miliardách, ale konečnú cenu stanovuje znalec,“ vyhlásila hovorkyňa Správy železničnej dopravnej cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

V hre je okrem predaja variant prenájmu pozemkov. Pre České dráhy, ktoré ťaží vysoká zadlženosť, môže ísť o ďalší vítaný zdroj peňazí na splácanie dlhov. Aj preto sú finančné očakávania dopravcu často až nereálne.

cd-rj_auf_probefahrt

„Prečo máme šetriť milión za miliónom, keď tu máme možnosť získať miliardu ročne? SŽDC využíva niečo (pozemky pod koľajami, pozn. red.), za čo neplatí, „citoval napríklad spravodajca železničných odborov Obzor člena predstavenstva Českých dráh Františka Bureša.

Transakcia je dôsledkom zle rozdelených železníc v roku 2002 medzi České dráhy a SŽDC. Pôvodne mal vzniknúť dopravcu a správca infraštruktúry, ale v majetku ČD zostalo naďalej mnoho nehnuteľností.

praha_chuchle_city_elephant_ii

Správa železničnej dopravnej cesty vylepšovala hospodárenie Českých dráh už v minulosti. Najväčší rozruch vzbudil prevod takzvanej mŕtvej dopravnej cesty, teda časti koľajníc, budov a pozemkov, za ktoré dopravca dostal celkovo 12 miliárd českých korún.

V účtovníctve SŽDC bol následne majetok kúpený za 12 miliárd zapísaný v hodnote 3,2 miliardy. Rovnakým spôsobom neskôr České dráhy predali SŽDC „živú“ dopravnú cestu, teda predovšetkým výpravcov.

Kvôli tomu, že sa nepretransformovali so stanicami všetky pozemky, nastal paradoxný jav. Stanice patria síce SŽDC, ale prvé nástupištia sú naďalej vo vlastníctve Českých dráh, pretože neležali na pozemkoch budov staníc.

Na jar šéf ČD Pavel Krtek odhadol cenu prvých nástupíšť na 1,5 miliardy českých korún.

České dráhy zatiaľ nechcú plán na prevod príliš komentovať. „Čakalo sa na prevod staníc, teraz je všetko na začiatku,“ hovorí hovorca ČD Radek Joklík. Nie je tak jasná ani cena, ani to, kde SŽDC na transakciu vezme peniaze.

cd-rj_als_ec_73

Dá sa pritom očakávať výrazný odpor súkromných dopravcov, ktorí v transakcii budú vidieť nedovolenú verejnú podporu. Podobne tomu bolo ostatne pri prevode staníc.

„České dráhy by tak od štátu dostávali peniaze za to, že štát využíva pozemky, ktoré im predtým bezplatne prenechal. Jednalo by sa o účelové zalepovanie straty z osobnej dopravy, ktoré by pre nás bolo poškodzujúce. Zvážime následné právne kroky, „hovorí napríklad šéf Leo Express Peter Köhler. Podľa neho by stačilo pozemky bezodplatne previesť.

Už za stanice dostali České dráhy menej, ako pôvodne plánovali, a to 3,3 miliardy korún. Pôvodné odhady pritom počítali s dvojnásobkom až trojnásobkom.

Veľké zadlženie ČD vzniklo predovšetkým kvôli vysokým investíciám do modernizácie vozového parku. Celkovo skupina dlhuje vyše 35 miliárd českých korún, len na úrokoch ročne platí vyše miliardu.

Náklady na úroky sa firme podarilo znížiť, vďaka nižším sadzbám na trhu vydal dopravca nové dlhopisy. Lacné peniaze pritom menia aj stratégiu: niektoré stroje si České dráhy či dcérske ČD Cargo kúpia radšej za „svoje“ z úverov než formou leasingu či prenájmu. Ide napríklad o nové rušne Vectron pre ČD Cargo alebo posunovacie rušne.

Foto: wikipedia.org

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ