ŽSR: Návrh rozpočtu na budúci rok je pre železnice likvidačný

174
0

Bratislava 8. októbra (TASR) – Rozpočet verejnej správy na budúci rok, tak ako je navrhnutý, je pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) likvidačný a nekorešponduje s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie v zmysle platnej Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry. Konštatuje to spoločnosť v stanovisku pre médiá s tým, že viaceré ich požiadavky neboli v návrhu rozpočtu akceptované a nemôžu s ním teda súhlasiť.

Železničné spoločnosti však musia presvedčiť aj o efektívnosti míňania peňazí, upozornil minister financií Peter Kažimír (Smer-SD). „Sme pripravení urobiť v istom období aj hĺbkové hodnotenie v rámci projektu Hodnota za peniaze, ako sa peniaze míňajú, ako sa investuje, koľko majú zamestnancov a či je všetko v poriadku. A potom si myslím, nie je to otázka tejto vlády, ale až po parlamentných voľbách, v prostredí prebytkového hospodárenia bude dostatok dôvodov na možno štedrejšie investície v týchto podnikoch,“ reagoval počas pondelkového rokovania tripartity.

Správca železničnej infraštruktúry na Slovensku vyčíslil, že pre rok 2019 požiadal o prevádzkovú dotáciu v objeme 316,5 milióna eur. Tlak na vyššiu dotáciu vzniká podľa ŽSR predovšetkým s naliehavou potrebou realizovať odloženú údržbu v objeme 55 miliónov eur. „Dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry je však v návrhu rozpočtu kalkulovaná len na úrovni 250 miliónov eur na celý rok, takže nepokrýva potrebu ŽSR v objeme 66,5 milióna eur pre rok 2019,“ konštatuje spoločnosť.

Dotácie pre ŽSR v prevádzkovej oblasti podľa firmy stále klesajú, a to napriek požiadavkám na vyššie dopravné výkony, obnovenie osobnej dopravy na trati Šahy – Zvolen, povinnosti financovať príplatky za nočnú prácu a prácu cez víkend, inflačnému rastu a rastu miezd v národnom hospodárstve.

„Zvyšovanie požiadaviek na manažéra infraštruktúry bez zvýšenia dotácie nie je pre ŽSR, žiaľ, novým javom. ŽSR sú dlhodobo tlačené do  úspor, ktoré často znamenajú provizórne riešenia, realizáciu len neodkladných prác, a to v časovej tiesni a s nedostatočným finančným krytím,“ upozornila spoločnosť.

Zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky je za týchto podmienok podľa ŽSR možné len v nevyhnutnom rozsahu. Rozsah údržby bude musieť byť znížený a miesto modernizácie infraštruktúry budú môcť ŽSR investovať len do odstránenia havarijných stavov.

„Súčasný stav železničnej infraštruktúry, ktorý je výsledkom dlhoročného podfinancovania, je využívaný na mediálny boj a devalváciu organizácie a jej manažmentu, napriek tomu, že by mal viesť k zmene spôsobu dotovanie železníc. Odborná diskusia o zmene spôsobu financovania je neodkladná a je nevyhnutné, aby jej výsledkom bolo zavedenie systémového financovania ŽSR,“ zhodnotil generálny riaditeľ železníc Martin Erdössy.

Spoločnosť pripomína aj to, že pre rok 2019 predložila požiadavku na investície zamerané na modernizáciu a zvýšenie bezpečnosti železničnej infraštruktúry v objeme 39,12 milióna eur. V návrhu rozpočtu je však na túto oblasť vyčlenených len 8,32 milióna eur. Zároveň požiadala o zvýšenie úverového zadlženia na financovanie obnovy a rozvoja železničnej infraštruktúry na úrovni 50 miliónov eur a diagnostické prostriedky v objeme 4,2 milióna eur, táto žiadosť však nebola vôbec akceptovaná. Celkovo je tak investičná dotácia pre rok 2019 nižšia oproti požiadavkám o 85 miliónov eur.

„Mrzí nás, že  nedostatočné financovanie ŽSR budú v plnom rozsahu pociťovať opäť na svojej koži aj zamestnanci ŽSR, ktorí sa dennodenne o infraštruktúru starajú, a samozrejme aj cestujúca verejnosť,“ dodal Erdössy.

Súčasná vláda v roku 2018 po dlhých rokoch stagnácie zvýšila dotáciu pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) o 20 miliónov eur na 270 miliónov eur. Ďalších 22,5 milióna eur dostávajú ako kompenzáciu za podporu nákladnej železničnej dopravy. V reakcii na kritiku návrhu rozpočtu na budúci rok zo strany ŽSR to uviedla hovorkyňa Ministerstva doprava a výstavby (MDV) SR Karolína Ducká.

„Po náročných rozhovoroch s Ministerstvom financií SR sa nám podarilo vyrokovať, aby táto zvýšená dotácia ostala v rozpočte aj na rok 2019 a ŽSR teda dostávajú na opravu a údržbu väčší objem financií ako v minulosti,“ zdôraznila. K tejto sume podľa nej treba ešte pripočítať približne 230 miliónov eur, ktoré budú mať železnice z európskych fondov. Spolu tak majú ŽSR k dispozícií viac ako pol miliardy eur, vyčíslila Ducká.

„Určite teda nie je možné hovoriť o likvidačnom rozpočte. Práve naopak, rezort dopravy očakáva, že zvýšené dotácie sa prejavia v lepšej kvalite dopravnej cesty,“ podčiarkla hovorkyňa.
Zároveň upozornila, že rovnako ako nie je možné v jednom roku vyčleniť peniaze na opravu všetkých ciest, nedajú sa v jednom roku opraviť ani všetky problémové úseky na železnici.

„Samozrejme by sme boli radšej, ak by bolo zdrojov viac, ale v súčasnej situácii to reflektuje možnosti štátneho rozpočtu. Je úlohou manažmentu, aby hospodárne narábali s verejnými zdrojmi a zvýšenú dotáciu využili čo najlepšie,“ dodala Ducká.

Zatiaľ, čo sa železničiari po zverejnení štátneho rozpočtu pre rok 2019 vyhrážajú ešte horšou údržbou koľajníc, hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽaNO) ich vyzýva, aby prestali plytvať s verejnými peniazmi a okamžite zlepšili svoje hospodárenie.

Podľa dopravného experta hnutia OĽaNO Jiřího Kubáčka si stačí porovnať ročné prevádzkové náklady na jeden kilometer stavebnej dĺžky koľajníc v Česku a na Slovensku. „Zatiaľ čo Správcovi železniční dopravní cesty každoročne stačilo v uplynulých rokoch necelých približne 60-tisíc eur, Železnice Slovenskej republiky potrebovali vždy okolo 65 – 70-tisíc, teda minimálne o 10% viac. Zaťaženie koľajníc v Českej republike je pritom vyššie ako u nás,“ vyjadril sa Kubáček.

„OĽaNO nesúhlasí s masívnym zvyšovaním dotácií pre ŽSR. Ak by železnice prestali kupovať nepotrebné pozemky a obnovovať čakárne za nehorázne peniaze, mali by peňazí dosť,“ pokračuje tieňový minister dopravy Ján Marosz. Jediným pochopiteľným vysvetlením pre zvyšovanie dotácie sú podľa neho vyššie náklady na mzdy pre zamestnancov z dôvodu vyšších príplatkov za nočnú prácu a prácu cez víkend. Tie však zďaleka nedosahujú 66 miliónov eur, o ktoré železnice žiadajú.

„Železniciam by sme pridali peniaze na investície iba v prípade, ak by predložili jednoznačný a odôvodnený investičný plán, ktorý by bol pod dohľadom Ministerstva financií SR a samozrejme prerokovaný s Útvarom hodnoty za peniaze, a ktorého realizácia by bola pravidelne a detailne kontrolovaná. Inak by sme sa obávali o poctivé využitie každého eura.“ tvrdí Marosz.

Hnutie OĽaNO zároveň trvá na tom, že minister dopravy musí v štátnych železničných podnikoch urobiť poriadok a vymeniť vedenie firiem za dôveryhodné. OĽANO chce spoľahlivú dopravu na Slovensku.

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.