Zarastené koľaje na predaj. Obce sa snažia zachrániť neudržiavané lokálky

364
0
ZDIEĽAŤ

Praha 15.januára (iDnes.cz)- Obce bojujú proti rušeniu nevyužívaných lokálok, správa železníc sa dlhodobo snaží niektoré nevyužívané železničné trate predať. Ak by ich však obciam od začiatku ponúkla za nižšiu než odhadnú cenu, bolo by to chápané ako nedovolená podpora. Ponúknuť zadarmo ich môže až po rokoch a len za podmienky, že nový majiteľ obnoví na trati prevádzku.

Obce a mestá sa snažia zachrániť pred úplným zrušením lokálky, na ktoré roky nevyšiel žiadny vlak. Tieto neudržiavané spojenia už mnohokrát ani nepripomínajú železničnú trať, ako napríklad dráha medzi Mladoticami a Karlovicami na Plzeňsku.

Posledný vlak tam prešiel v roku 1997. Podľa starostu Mladotíc Zdeňka Slacha, ktorý sa o obnovu železničného spojenia dlhodobo zasadzuje, bolo rozhodnutie o zrušení prevádzky na tejto trati modelovým príkladom uponáhľaného verdiktu.

Linku, ktorá zabezpečovala potrebné spojenie z Rakovníka do Plzne, využívali okrem iného študenti. Po prerušení spojenia však živorí aj zvyšok trasy z Kralovíc do Rakovníka, ktorá teraz nenadväzuje na trať do Plzne. A miestni sa obávajú, že kvôli úbytku cestujúcich bude zrušená jej ďalšia časť do Čistej.

Mladotice sa snažia dohodnúť s Plzenským krajom, že by do budúcnosti na tejto trati prevádzkovali aspoň dva páry vlakov denne. Spustiť pravidelnú prevádzku je totiž podmienkou pre to, aby Správa železničnej dopravnej cesty (SŽDC) previedla vlastníctvo koľají na obec. Mladotice musia zabezpečiť zhruba 2,5 milióna českých korún ročne na prevádzku vlakov. Lenže to nie je hlavná komplikácia, ktorá záchrane trate bráni.

Obnova spojenia, do ktorého štát investoval naposledy na konci deväťdesiatych rokov, by podľa Slacha vyšla na 80 až 90 miliónov českých korún. Celé viac než jedenásť kilometrov dlhé spojenie je zarastené náletovými drevinami a na časti úplne chýbajú koľaje.

Podobná situácia je na Vysočine, kde sa miestni obyvatelia snažia zachrániť trať medzi Dobronínom a Polnou, ktorá je mimo prevádzky pravidelných vlakov vyše tri desiatky rokov.

Ambície na obnovenie prevádzky sú však o niečo skromnejšie než v prípade Kralovíc. Kraj Vysočina podľa starostu Polnej Henricha Skočdopole totiž nemá na prevádzke pravidelného spojenia záujem a nevyzerá to, že by sa situácia mohla v najbližšej dobe zlepšiť. Mesto sa preto snaží presvedčiť správu železníc, aby vymenila podvaly a koľaje na zhruba polovici päťkilometrového spojenia, ktoré potrebuje opravy najviac.

Čiastočným úspechom je zaradenie tejto trate do programu opráv pre tento rok. Je tam uvedená s podmienkou, že sa bude opravovať len v prípade, že na to zostanú peniaze.

Ak by sa rekonštrukcia trate podarila, mohli by sa na ňu vrátiť aspoň víkendové turistické motoráčiky. Tie na nej jazdili ešte pred ôsmimi rokmi počas septembrových polenských pútí.

V Mladoticiach dúfajú, že by sa na trať mohli nakoniec vrátiť aj rýchliky, ktoré by spojili Rakovník s Plzňou. Obce sa kvôli tomu dohovárajú s prevádzkovateľom rýchlikov na trati medzi Plzňou a Mostom, firmou GW Train Regio. Tá podľa Slacha chce v prvom rade obnoviť zastavovanie rýchlikov v zastávke v Mladoticiach, kde doteraz zastavujú iba osobné vlaky spájajúce Žihlu s Plzňou. Pre cestujúcich by to znamenalo komfortný prestup z obnoveného železničného spojenia, súkromná firma by získala ďalších pasažierov.

Naviazaním lokálky na rýchlikové dopravné spojenie by sa podľa starostu uzavrela niekoľko rokov trvajúca snaha, ktorá začala ponukou správy železníc na odkúpenie zdevastovaného železničného spojenia za takmer 30 miliónov českých korún.

Za desiatky miliónov českých korún sa správa železníc dlhodobo pokúša predať každú z 21 vytipovaných nevyužívaných železničných tratí. Zatiaľ sa jej to však príliš nedarí.

Podľa vládneho nariadenia z roku 2012 musí štátny správca koľají trate ponúkať za odhadnú cenu. Ak by trate od začiatku predával lacnejšie, mohlo by to byť chápané ako nedovolená podpora.

Až po prvom pokuse môže SŽDC vyhlásiť ďalšie kolo výberového konania, v ktorom trate ponúka za cenu v mieste obvyklú. Pokiaľ ani za takých podmienok záujemcov nenájde, môže cenu znížiť na polovicu a pokus opakovať.

Po niekoľkých rokoch môže SŽDC nepoužívané železničné spojenie dokonca ponúknuť zadarmo – napríklad štátnej správe, obciam a ďalším záujemcom. Podmienkou je však to, aby nový majiteľ aspoň čiastočne obnovil železničnú prevádzku.

V prípade pravidelného spojenia potom môže nový majiteľ žiadať aj o príspevok na rekonštrukciu od Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry (SFDI).

Naposledy sa správa neúspešne snažila predať jednu z tratí tento utorok. O spojenie Čejč- Uhřice na južnej Morave za 24,6 milióna českých korún sa ale nikto neprihlásil. V ďalšom kole sa preto SŽDC pokúsi záujemcov nalákať znížením ceny na desatinu.

Zatiaľ najúspešnejším príkladom oživenia lokálky je takzvaná slivková dráha medzi Lovosicami a Mostom. Vlani na jar ju spolu s traťou z Dolného Bousova do Kopidlna za 11 miliónov českých korún kúpila spoločnosť AŽD Praha.

Okrem testovania nových technológií tam výrobca železničných zabezpečovačov obnovil letnú víkendovú prevádzku. A teraz spoločnosť rokuje o vrátení pravidelných vlakov. Podmienkou kraja je skrátenie jazdnej doby na trati pod hodinu a preprava cestujúcich moderným nízkopodlažným vozidlom.

Podľa hovorcu firmy Jiřího Dlabaja je AŽD Praha ochotná splniť obe podmienky a nový vlak buď kúpiť, alebo prenajať.

Zdroj a foto: iDnes.cz

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.