Wi-fi, klimatizácia. Na lokálky v Pošumaví mieria vlaky bez sprievodcov

339
0
ZDIEĽAŤ

Praha 10. máj (iDnes.cz) – Cestujúci na niektorých tratiach v Juhočeskom kraji čaká od decembra zásadná zmena. Po rokoch na nich prestanú jazdiť vlaky Českých dráh, namiesto toho ich začnú voziť zelenooranžové súpravy spoločnosti GW Train Regio. Ich vlaky prešli rozsiahlou modernizáciou.

Dopravca v piatok vlaky pre pošumavské lokálky prvýkrát ukázal, v najbližších dňoch začne s prezentačnými jazdami. Na koľaje vyšle motorové jednotky RegioSprinter z polovice 90. rokov, ktoré jazdili v Nemecku.

Firma GW Train Regio ich kúpila a nechala ich opraviť v spoločnosti CZ Loko. Nahradia staré motorové vozne radu 810 alebo novšie Regionova, ktoré väčšinou na trasách jazdia.

Vozne sú nízkopodlažné, majú bezbariérový priestor a sú klimatizované. Na rozdiel od pôvodných jednotiek majú aj WC, na ktorom bude prebaľovací pult. Súčasťou vlaku budú zásuvky pre dobíjanie drobných prístrojov alebo bezdrôtové pripojenie k internetu. Do každej súpravy sa zmestí 65 sediacich cestujúcich. Sedadlá budú polohovacie s opierkou hlavy.

Spoločnosť GW Train Regio vyhrala súťaž na prevádzku vlakov, ktorú vypísal Juhočeský kraj. Firma porazila Arrivu a České dráhy, ktoré doteraz na tratiach jazdia bez súťaže. České dráhy skúšali na protimonopolnom úrade výberové konanie zaraziť, nakoniec ale neuspeli a vlani v decembri kraj s GW Train Regio zmluvu podpísal.

Kraj vďaka súťaži usporí za pätnásť rokov zmluvy asi 450 miliónov českých korún oproti súčasným cenám za rovnaké služby, ktoré poskytujú České dráhy.

Firma zatiaľ rokuje s krajom o cenníku, ktorý by sa nemal príliš líšiť od súčasných cien. Smolu ale budú mať majitelia rôznych preukazov Českých dráh na zľavu.

V prípade niektorých spojov bude GW Train Regio lacnejší: napríklad lístok z Českých Budějovíc do Českého Krumlova bez zliav má stáť 40 českých korún, v Českých dráhach stojí lístok 52 českých korún.

Veľa kritikov nástupu nového dopravcu sa obáva toho, ako bude firma zvládať návaly cestujúcich v sezóne napríklad pri cestách na Lipno. Firma však pripravuje vlastné vozne na prepravu bicyklov.

„Zameriame sa na podporu turistiky v hlavnej sezóne od mája do septembra nasadením väčšieho počtu vozidiel a špeciálnych železničných vozidiel na prepravu bicyklov,“ potvrdil šéf GW Train Regio Robert Krigar.

Na cestujúcich čakajú samoobslužné automaty na cestovné lístky, ktoré budú prijímať hotovosť i karty. Nebudú vo vlakoch náhodou: najmä mimo sezóny, kedy nejazdí toľko ľudí, firma počíta s tým, že vlaky budú jazdiť bez sprievodcov.

Kontrolovať ľudí, či majú cestovný lístok, budú revízori, ktorí budú náhodne do vlakov nastupovať. O výške pokuty pre prípad jazdy bez lístka dopravca zatiaľ nerozhodol. „V sezóne sprievodcovia budú, rovnako ako aj ľudia, ktorí budú pomáhať s nakladaním bicyklov,“ dodal Krigar.

Firma rokuje s Českými dráhami o tom, že by prevzala ich depo vo Volaroch, ktoré by slúžilo ako opravárenská základňa. Dohoda zatiaľ ešte nenastala.

GW Train Regio bude jazdiť na tratiach, ktoré kraj nazval Prevádzkový súbor Šumava. Ide o trate České Budějovice- Černý Kříž, Číčenice- Volary- Nové Údolí a Strakonice- Volary. Juhočeský kraj je jedným z mála krajov, ktorý sa odhodlal regionálne vlaky vysúťažiť.

Pre trate má dopravca pripravených celkom 11 jednotiek RegioSprinter, ako zálohu pre silné dni má firma ešte štyri motorové vozne radu 810.

Jednotky majú lepšie zrýchlenie než existujúce súpravy na tratiach, preto by sa mali mierne skrátiť aj jazdné doby. Presné cestovné poriadky síce firma ešte nezverejnila, podľa Krigara to však bude skrátenie rádovo v minútach.

Foto: GW Train

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ