Vo vlaku len 86 ľudí. Slováci riešia, čo s poloprázdnym českým Pendolinom

190
0
ZDIEĽAŤ

Praha 9. marec (iDnes.cz) – Spoločným nočným vlakom českého a slovenského železničného dopravcu na Slovensku a tiež dennému spoju Pendolino Košičan hrozí, že už nebudú dotované. Navrhuje to materiál slovenského ministerstva dopravy. Spoje totiž nejazdia dostatočne vyťažené. Na koniec dotácií tlačia aj súkromní dopravcovia.

Trať Praha – Košice sa stala ďalšia z tých, na ktorú sa presunul konkurenčný boj českých dopravcov. Zatiaľ čo po Česku idú vlaky všetkých troch dopravcov bez dotácií (bez započítania kompenzácií za povinne nariadené zľavy), na Slovensku majú výhodu České dráhy. Spojili sa so štátnym dopravcom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Pendolino jazdí v záväzku verejnej služby, firmy tak dostávajú na jeho prevádzku peniaze od štátu.


Prísun peňazí sa však možno zastaví. „Z výsledkov analýzy vyplýva, že ponuka vlakov na trase Košice – Praha je predimenzovaná, trh je presýtený a situácia zaťažuje hospodárenie ZSSK, respektíve štátny rozpočet,“ uvádza analýza slovenského ministerstva dopravy a výstavby, ktorú zverejnilo ministerstvo na svojich stránkach. Podľa materiálu „Revízia financovania prevádzky vlakov ZSSK na trase Košice – Praha“ je potrebné riešiť otváranie železnice systémovo.

Analýza uvádza, že ZSSK výrazne klesol na tejto trase počet cestujúcich, prevádzka v súčasnom koncepte znamená stratu 5 miliónov eur, ktorú musí hradiť stáť. „Ak by došlo k prehodnoteniu prevádzkovania vybraných vlakov, bolo by možné tieto peniaze využiť na posilnenie dopravy v reláciách s vysokými prepravnými prúdmi cestujúcich a nedostatočnou ponukou spojov,“ dodalo ministerstvo.

Na trase Praha – Košice dnes jazdia České dráhy spoločne so ZSSK s tromi pármi vlakov, RegioJet má tiež tri spoje denne každým smerom, Leo Express dva.

Materiál uvádza, že v priemere ZSSK na trase medzi Prahou a Košicami prepraví 665 ľudí v oboch smeroch, teda 106 v každom vlaku. Najmenej vyťažené sú práve Pendolina: v smere z Prahy prepravujú na Slovensko v priemere 86 cestujúcich, kapacita celej jednotky je 330 miest. Pôvodná verzia materiálu, ktorá ale nie je nikde verejne dostupná, uvádzala ešte nižší počet cestujúcich, v priemere pod štyridsať ľudí.

České dráhy nechceli materiál komentovať, pretože ide o záležitosť ZSSK. Hovorca ZSSK Tomáš Kováč povedal, že Pendolino aj nočné vlaky do Česka chcú prevádzkovať aj naďalej.

„Záujem verejnosti o toto najrýchlejšie železničné spojenie medziročne rastie, vlani o 19%, na vnútroštátnom úseku Košice – Čadca dokonca o 34%,“ dodal Kováč. „Keby Pendolino nejazdilo, verejnosť by prišla o dobrú dopravnú službu,“ tvrdí Kováč. V prípade nočných vlakov upozornil aj na fakt, že ZSSK a ČD prevádzkujú aj autovlaky.
Pre cestujúcich má veľká konkurencia zatiaľ výhodu, ceny cestovných lístkov medzi Prahou a Košicami sú stále veľmi nízke. Súkromníci sa ale netaja tým, že chcú, aby Slovensko prestalo spoje ZSSK na tejto trase dotovať.

Foto: ČD

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ