Vlaky na vodík, žiadne kupé a menej miesta. To je budúcnosť železníc

309
0
ZDIEĽAŤ

Berlín, Praha 23. september (idnes.cz) – Železnice zažívajú v posledných rokoch svoju renesanciu a dobre to dokazuje súčasný veľtrh železničnej techniky InnoTrans v Berlíne. Na jednom mieste je tak k videniu prakticky všetko, čím budú najmä Európania po koľajniciach v najbližších rokoch jazdiť. So svojimi kúskami sa tu chvália aj výrobcovia z Česka.

Možné budúce vlaky na českých koľajniciach môžu v Berlíne vidieť aj českí zákazníci: nákup nových vlakov by v ČR mala podporiť výrazne Európska únia a dá sa očakávať, že výrobcovia sa budú o zákazky pre české železnice uchádzať.

Pre koho vlastne, to nie je stále jasné: ministerstvo dopravy stále plánuje „požičovňu“ vlakov a chce súťažiť samo, lenže České dráhy, odborári, sociálni demokrati či prezident Miloš Zeman o niečom takom nechcú ani počuť.

1024px-alstom_coradia_lint_interior

Veľtrh potvrdzuje dlhodobý trend: z koľajníc postupne miznú klasické vagóny s kupé a nahrádzajú ich jednotky väčšinou s veľkopriestorovým usporiadaním. Jediný nový „klasický“ vozeň tu vystavuje švajčiarsky výrobca Stadler, ide o lôžkový vozeň pre azerbajdžanské železnice. Inak sú to všetko veľkopriestorové jednotky.

mam_265848_435815_fancybox-de

Samozrejmosťou v nich bývajú bezbariérové moderné toalety, zásuvky na dobíjanie elektroniky alebo wi-fi pripojenie. Nemožno si ale tiež nevšimnúť, že aj jednotky sa čoraz viac plnia sedačkami a je v nich tak stále menej miesta.

V Berlíne sa ukazujú ako „zánovné“ vlaky, ktoré už jazdia, tak aj niektoré súpravy vo svetovej premiére. Veľkú pozornosť pútajú napríklad vysokorýchlostné vlaky od Stadlera pre spoje cez nový Gotthardský tunel s rýchlosťou do 250 kilometrov za hodinu, ktoré sa tu objavili len dva roky po podpise kontraktu so švajčiarskymi SBB. Stadler tu prvýkrát ukazuje aj novú generáciu jednotiek Flirt v úprave pre holandské železnice.

stadler

Výrobcovia vlakov sa snažia prichádzať aj s alternatívnymi pohonmi k naftovým. Napríklad Alstom ukazuje svoju verziu motorového vlaku Lint s pohonom na vodík, predstavuje sa tu aj lokomotíva s hybridným pohonom.

lintarrivadanmarkgredstedbro

Škoda priviezla len lokomotívu, doháňa oneskorenie

V Berlíne nechýbajú ani českí výrobcovia. Škoda mala do Berlína priviezť súpravu NIM pre DB Regio vlaky z Norimbergu do Mníchova, kvôli oneskoreniu vo výrobe ale dala radšej prednosť dobiehaniu sklzu pred výstavou a okrem svojej električky pre Bratislavu priviezla len nemeckú verziu lokomotívy Emil Zátopek.

original

CZ Loko priviezlo svoju posunovací rušeň EfisHunter 1000, Legios Loco ukázal svoj nový vagón na prepravu sypkých materiálov. Na veľtrhu nechýba množstvo českých firiem zo železničného priemyslu, ktoré nevyrába priamo vlaky, ale diely do nich.

czloko

Podstatne viac vlakov tú ukazuje poľská konkurencia: Pesa tu po fiasku so schvaľovaním vlakov v Nemecku ukazuje dieselový Pesa Link pre nemeckého dopravcu Niederbarnimer Eisenbahn, ktorý už pečiatku nemeckého železničného úradu má. Nechýbajú ani ich elektrické jednotky Dart, poľský výrobca Newag ukazuje súpravu Impulse.

Nižšie si pozrite si videoprezentáciu jednotky Pesa Dart:

 

45

Na InnoTrans tento rok prišlo 2 950 vystavovateľov zo 60 krajín, vo viac ako dvadsaťročnej histórii tak ide o najväčšiu účasť. Výstava je otvorená do nedele.

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ