V Tatrách budú jazdiť nové zubačky za 38,8 milióna eur, dodajú ich Švajčiari

238
1

Štrba 18. októbra (TASR) – Na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) budú premávať nové zubačky za 38,8 milióna eur. Zastaraný vozňový park obmení do roku 2022 päť ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň s metrovým rozchodom pre trate.

Dodávateľom bude švajčiarska spoločnosť Stadler, s ktorou Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v stredu (17.10.) v Štrbe podpísala zmluvu.


Nárast počtu turistov v Tatrách aj vplyv zavedenia bezplatnej prepravy pre vybrané skupiny cestujúcich priniesli podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča na tratiach TEŽ výrazný nárast počtu prepravených cestujúcich. „V porovnaní s rokom 2014 je na tratiach TEŽ a OŽ ročne prepravených o 35 % viac cestujúcich. Súčasné kapacity nasadzovaných vozidiel sú nedostatočné pre zabezpečenie požiadaviek zákazníkov na dopravný systém,“ uviedol.

Dodal, že druhým dôvodom obmeny vozňového parku je technická i morálna zastaranosť využívaných vozidiel.

Nový multifunkčný rušeň.

Najdôležitejším parametrom nových jednotiek je hybridný pohon, ktorý umožní novým vozidlám jazdiť na OŽ i na normálnych koľajniciach, teda na tratiach TEŽ.

„Na 40 kilometroch TEŽ a OŽ najazdíme ročne 565.000 vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snoubord, o kultúre cestovania ťažko hovoriť,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký s tým, že nové vlaky budú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. „V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac,“ doplnil.

Súčasná súprava OŽ.

ZSSK pred súťažou oslovila desať potenciálnych dodávateľov, prihlásil sa iba Stadler Bussnang AG. Námietky voči súťaži podľa hovorcu nepodal nik.

„Sme veľmi radi, že sme v tejto súťaži uspeli, a tak môžeme dodať novú generáciu spoľahlivých, bezpečných a pohodlných vozidiel typu GTW pre TEŽ a OŽ. Prevádzkovateľ vozidiel a cestujúci budú určite profitovať z nových vozidiel. Sme hrdí predovšetkým na to, že touto zákazkou sa nám podarilo nadviazať na úspešnú predchádzajúcu históriu s vozidlami vo Vysokých Tatrách,“ vyjadril sa Peter Jenelten, výkonný viceprezident Stadler Rail Group pri príležitosti podpisu zmluvy v Štrbe.

U objednaných vozidiel pre cestujúcich ide o modernú generáciu nízkopodlažnej jednotky typu GTW, špeciálne upravenej pre kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku. Každá z nových jednotiek ponúka 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vozidlá sú vybavené wifi systémom pre cestujúcich, klimatizáciou, majú moderný informačný systém a videosystém, ako i zariadenie na počítanie cestujúcich.

Multifunkčný rušeň má elektrický aj dieselový pohon a spĺňa najnovšie ekologické normy EURO-IIIB. Môže sa použiť kdekoľvek na adhéznych aj ozubnicových tratiach. V zime môže poháňať snehovú frézu a odhrnúť sneh z trate. Rušeň je možné i diaľkovo ovládať cez rádiový prenos.

Foto: ZSKK

1 komentár

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.