Trať ŽSR 180 Spišská Nová Ves- Liptovský Mikuláš

358
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v rýchliku v rýchliku R 604 Dargov Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

Radenie vlaku

Rušeň 362+ osobný vozeň Ampeer+ osobný vozeň WRRmeer+ Bdghmeer+ 3x Bmpeer+ Bdgteer+ 6x Bmeer

O trati

Železničná trať Žilina – Košice (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 180) je elektrifikovaná dvojkoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Žilinu a Košice. Je súčasťou Va. koridoru a patrí medzi najdôležitejšie slovenské trate s najväčšou intenzitou dopravy.

Číslo trate: ŽSR – 180
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Spišská Nová Ves- Liptovský Mikuláš
Otvorenie trate: 1870 – 1872
Rozchod: 1 435 mm
Elektrifikácia: 3 kV =

Z histórie

Trať bola vybudovaná ako súčasť Košicko-bohumínskej železnice, uvedenej do prevádzky v roku 1872.

Otváranie jednotlivých úsekov:

Trať bola pôvodne jednokoľajná, no koncesia stanovovala povinnosť zdvojkoľajniť trať, ak ročný hrubý zisk na jednu míľu trate prevýši dva po sebe idúce roky 150 000 zlatých. Kompletné zdvojkoľajnenie bolo dokončené až v roku 1955.

Po skončení prvej svetovej vojny Rakúsko-Uhorsko zaniklo a pre mladé Česko-Slovensko mala táto trať kľúčový význam. Ako jediná totiž spájala Česko s východným Slovenskom, o ktoré Česko-Slovensko bojovalo s Maďarskom. Rozdelený bol tiež Tešín, no trať i stanica zostali na území Česko-Slovenska, okolo ktorého vzniklo nové mesto Český Tešín.

Strategická Košicko-bohumínska železnica bola 1. februára 1921 prevzatá spoločnosťou Česko-slovenské štátne dráhy, no vo vlastníctve súkromnej spoločnosti.

Po druhej svetovej vojne bola spoločnosť ČSD zoštátnená a vlastníkom Košicko-bohumínskej železnice sa stal česko-slovenský štát. V roku 1955 názov Košicko-bohumínska železnica zanikol a v 1964 bola dokončená elektrifikácia celého úseku trate.

Parametre trate

Trať sa začína v dôležitom dopravnom uzle, kde sa stretáva trať z Bratislavy a Považia, z Ostravska a Sliezska a z východu krajiny. Vedie prevažne východo-západným smerom údoliami riek Váh a Hornád. Od Žiliny prekonáva viacerými tunelmi pohoria Malá Fatra a Veľká Fatra, vedie Liptovskou, Popradskou a Hornádskou kotlinou. Údolím Hornádu prekonáva Slovenský raj a východnú časť Slovenského rudohoria a Košickou kotlinou smeruje už južným smerom ku Košiciam.

Stanice a zastávky na trati

  • Spišská Nová Ves – križovatka s traťou 186 (Spišská Nová Ves – Levoča)
  • Smižany
  • Spišské Tomášovce
  • Letanovce
  • Vydrník
  • Spišský Štiavnik
  • Gánovce
  • Poprad – Tatry – križovatka s traťou 183 (Poprad – Štrbské Pleso) a 185 (Poprad – Plaveč)
  • Svit
  • Štrba zastávka
  • Štrba – križovatka s traťou 182 (Štrba – Štrbské Pleso)
  • Važec
  • Východná
  • Kráľova Lehota
  • Liptovský Hrádok
  • Podtureň
  • Okoličné
  • Liptovský Mikuláš

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ