Trať ŽSR 173 Margecany- Červená Skala

3557
0
ZDIEĽAŤ

Jazda v osobnom vlaku REX 780 Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

Radenie vlaku

Rušeň 757 + 2x osobný vozeň Bee + vozeň BDsee + osobný vozeň Bee

Železničná trať Červená Skala – Margecany (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 173) je jednokoľajná neelektrifikovaná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Červenú Skalu a Margecany. Je súčasťou prepojenia Zvolen – Banská Bystrica – Margecany – Košice.

Ma_CS2

Číslo trate: ŽSR 173
Správca: Železnice Slovenskej republiky
Trasa: Margecany- Červená Skala
Rozchod: 1435 mm

Ma_CS1

História trate

Trať, ktorá je súčasťou tzv. stredoslovenskej transverzály mala prepojiť Košicko-bohumínsku železnicu s dôležitým dopravným uzlom Zvolen údolím Hnilca. K budovaniu sa pristúpilo v medzivojnovom období, kedy existujúca (vtedy stále zväčša jednokoľajná) Košicko-bohumínska železnica už kapacitne nepostačovala.
V úseku Margecany – Gelnica – Mníšek nad Hnilcom bola vybudovaná a 31. decembra 1884 sprevádzkovaná železnica, ktorá končila v Smolníckej Hute. Pôvodne plánovaná úzkorozchodná (rozchod 1 000 mm) trať bola vybudovaná len v úseku Gelnica – Smolnícka Huta (25,510 km), úsek Margecany – Gelnica (7,529 km) mal normálny rozchod.

Ma_CS3

Výstavba trate

Napriek tomu, že výber trasy a rozhodnutie o budovaní spojenia prebehli v rokoch 1919 a 1920, prepojenie Červenej Skaly a Margecian sa začalo budovať až 31. mája 1931. Práce boli poznačené svetovou hospodárskou krízou, čo predlžovalo čas výstavby. Po dokončení prepojenia Handlovej a Hornej Štubne sa technika i pracovníci mohli presunúť na stavbu novej trate. V existujúcom úseku s normálnym rozchodom boli vykonané len potrebné úpravy, pôvodne úzkorozchodný úsek Gelnica – Mníšek nad Hnilcom bol prestavaný a zvyšná časť po Červenú Skalu sa budovala úplne.
Výstavba trate v úzkom údolí bola náročná a vyžiadala si vybudovanie množstva zárezov, násypov i 6 mostov s rozpätím viac ako 10 m. Práve na neexistujúcom úseku v okolí Telgártu bolo nutné vybudovať najnáročnejšie stavby, vrátane 281 mostných objektov (najväčším je viadukt pri Telgárte s hlavným oblúkom s rozpätím 32 m) a 9 tunelov s celkovou dĺžkou 3 800 m. Technicky zaujímavá je tzv. Telgártska slučka – špirálový tunel o polomere 400 m s dĺžkou 1 239 m, ktorý rieši nárast výšky o 31 m v stúpaní do sedla Besník.

Otváranie úsekov trate

• 1. októbra 1933 – otvorený úsek Červená Skala – Telgárt
• 28. septembra 1934 – otvorený úsek Telgárt – Dobšinská ľadová jaskyňa
• 26. júla 1936 – otvorený úsek Mníšek nad Hnilcom – Mlynky

Objekty na trati
• Telgártsky tunel – špirálovitý tunel s dĺžkou 1239,4 m
• Hronský tunel – dlhý 250 m
• Besnický tunel – vrcholový tunel s dĺžkou 848 m, v ktorom dosahuje trať najvyššie položené miesto normálnerozchodnej siete (955,5 m n. m.)
• Telgártsky viadukt – je 86,2 m dlhá a 22 m vysoká železobetónová konštrukcia
• Chramošský viadukt – kamenný, 112,6 m dlhý a 18 m vysoký objekt

Vernar

Stanice na trati

Margecany
Jaklovce
Žakarovce
Gelnica
Gelnica mesto
Gelnica zastávka
Prakovce zastávka
Prakovce
Helcmanovce
Mníšek nad Hnilcom
Švedlár zastávka
Švedlár
Stará Voda
Nálepkovo
Tretí Hámor
Nálepkovo – Peklisko
Hnilec
Sykavka
Rakovec
Mlynky zastávka
Mlynky
Dedinky
Stratená
Dobšinská Ľadová Jaskyňa
Vernár
Telgárt penzión
Telgárt
Červená Skala

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ